کد خبر: 1805

حرف شنوی وزیر راه از مجلسی‌ها درباره مسکن ۲۵ متری

پرونده ساخت مسکن ۲۵ متری ظاهرا با ورود وزارت راه و شهرسازی در حال بسته شدن است؛ به طوریکه معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه اعلام کرده بخشنامه‌ای برای ساخت این واحدهای مسکونی داده نشده است. این در حالی است که چندی پیش از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اعلام شد که ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی قرار است احداث شود و بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است.

حرف شنوی وزیر راه از مجلسی‌ها درباره مسکن ۲۵ متری

پرونده ساخت مسکن ۲۵ متری ظاهرا با ورود وزارت راه و شهرسازی در حال بسته شدن است؛ به طوریکه معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه اعلام کرده بخشنامه‌ای برای ساخت این واحدهای مسکونی داده نشده است. این در حالی است که چندی پیش از سوی اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اعلام شد که ۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن اقتصادی قرار است احداث شود و بیش از ۴۰۰ واحد دارای متراژ ۲۵ متر است.

به گزارش روزن‌آنلاین، وزارت راه و شهرسازی سرانجام پس از یک سال سکوت تصمیم گرفت به موضوع ساخت مسکن اقتصادی و واحدهای با متراژ ۲۵ متر ورود کند. اگر چه بارها و بارها اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران اعللم کرد که این طرح ارتباطی به پروژه‌های دولتی ندارد و در نقطه‌ای احداث می‌شود که نیازی هم به دریافت پروانه از سوی شهرداری ندارد؛ اما سکوت وزارت راه و شهرسازی درباره این طرح تاکنون ادامه داشت.

وزارت راه و شهرسازی به نقل از بیات منش، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان خود اعلام کرد که وزارت راه هیچ بخشنامه‌ای برای ساخت خانه‌های ۲۵ متری ندارد و معتقد است ساخت اینگونه خانه‌ها مناسب خانواده نیست.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه الگوی ساختمان‌ها در طرح‌های تفصیلی هر شهر دارای ضوابط مشخصی بوده و اگر واحدها از مقیاس معینی کوچک‌تر باشد، از سوی شهرداری پروانه صادر نمی‌شود، گفت: حداقل متراژ واحدهای یک‌خوابه باید ۵۵ متر باشد و این امر برای پروژه‌های دولتی‌سازی و مباحث نظام مهندسی دستورالعمل شده است.

این اظهارات در حالی از سوی یک مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی مطرح می شود که به نظر می رسد واکنش و انتقاد اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران را مبنی بر اینکه ساخت پروژه مسکن ۲۵ متری نیاز به پروانه شهرداری ندارد، در پی داشته باشد.

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری از شهرداری پروانه ساخت دریافت کرده است یا خیر؟ گفت: پروانه ساخت این واحدهای مسکونی نه در قالب مسکونی، بلکه در قالب مجتمع اقامتی است. بنابراین نیازی به صدور پروانه شهرداری ندارد.

باقرپور تاکید کرد: طرح مسکن اقتصادی و هیچ طرح دیگری قادر به حل معضلات مسکن نخواهد بود و کشور پهناور ما نیازمند الگوهای متفاوتی برای ساخت است و پیش‌بینی ما این است که سازندگان بسیاری در آینده از مسکن اقتصادی استقبال خواهند کرد.

وی با بیان اینکه منتقدان حتی یک بار هم طرح را مطالعه نکرده‌ و چشم بسته انتقاد می‌کنند، تاکید کرد: تمام جزئیات این طرح، سرانه رفاهی و خدماتی آن و غیره در دسترس است. باید واقعیت‌ها را ببینیم و برای طرح ایده واگذاری ۲۰۰ متر زمین برای ساخت واحد ویلایی بحث گران‌تمام‌شدن آن را نیز مورد بحث و کارشناسی قرار دهند.این پرسش مطرح است که آیا زیرساخت‌ها و بسترهای لازم از جمله آب، برق و گاز، مهیای ساخت افقی در کشور هست.

باقرپور با اشاره به اظهارنظرهای مثبت برخی از نمایندگان مجلس در خصوص مستعد بودن برخی از مناطق کشور برای ساخت مسکن اقتصادی، گفت: البته نقدها به ما کمک می‌کند؛ این ایده قرار است ادامه پیدا کند و طرح همساز قرار است در فازهای مختلف در نقاط مختلف کشور اجرایی شود.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز اخیرا از مخالفت مجلسی‌ها با مسکن ۲۵ متری گفته بود. به اعتقاد وی، ساخت خانه های ۲۵ متری با معیارهاو فرهنگ ایرانی - اسلامی مغایر بوده و به وزیر راه توصیه کردیم از ساخت این نوع خانه‌ها جلوگیری کند. از این نوع ساختمان‌ها نمی‌توانیم به عنوان خانه استفاده کنیم چرا که خانواده در این خانه‌ها شکل نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه خانه‌های کوچک متراژ یک سوئیت یک‌نفره بوده و نه برای یک خانواده ایرانی، تاکید کرد: میکرو آپارتمان با معیارهای ایرانی و اسلامی در تضاد بوده و ساخت این خانه‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست، زیرا به وزیر راه و شهرسازی نیز توصیه کردیم از ساخت این گونه خانه‌ها جلوگیری کند.

وی یادآوری کرد: ما مخالف ساخت خانه‌هایی با متراژ ۲۵ و کوچک هستیم و اساساً این واحدها خانه نیستند. این موضوع را به مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرداری‌ها نیز اعلام کردیم.

با این وصف به نظر می‌رسد وزارت راه و‌شهرسازی بنا دارد به تبعیت از مجلس برای جلوگیری از ساخت میکروآپارتمان‌ها ورود کند.

منبع: بازار

 

دیدگاه شما
منتخب سردبیر