ناز چین و نیاز تهران جدی شد
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد سخن رئیس شورای شهر تهران که گفته بود طرف چینی در قرارداد واگنهای مترو ناز کرده است، گفت: ظاهرا موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمیکند و بعید است که دو رام قطاری که گفتند در بهمن ماه رونمایی شود و در زمان مقرر وارد شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد سخن رئیس شورای شهر تهران که گفته بود طرف چینی در قرارداد واگنهای مترو ناز کرده است، گفت: ظاهرا موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمیکند و بعید است که دو رام قطاری که گفتند در بهمن ماه رونمایی شود و در زمان مقرر وارد شود.
به گزارش روزن آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا با پدیده آلودگی هوا مواجه بودند، اما توانستند با برنامهریزی و اقدامات مختلف بر آن فایق بیایند، گفت: ذرات معلق زیر 2.5 میکرون آلاینده غالب تهران است و منشاء این آلایندگی صنعتی است و حدود ۶۳ درصد از این نوع آلاینده با منشاء خودروها بوده است و باید بر روی این مسئله متمرکز شویم.
وی خاطرنشان کرد: سهم هر نوع خودرو در آلایندگی مشخص شده است و طبق مطالعات سال ۹۶، شهر تهران تا ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشد؛ اما حالا فقط ۲۰۰۰ اتوبوس فعال دارد و این خلاء توسط خودروهای شخصی پر میشود و تا حمل و نقل عمومی تأمین نشود؛ صحبت کردن در مورد حل آلودگی هوا عبث است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری برای تأمین اتوبوس با عقاب افشان ۱۰۰۰ اتوبوس، ۵۰۰ اتوبوس با اسنا و ۲۰۰ اتوبوس ۱۸ متری قرارداد منعقد کرده که در بهار سال آینده وارد تهران میشود، اظهار کرد: همچنین قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس چینی منعقد شده که مجموعا ۱۱۹ اتوبوس در گمرک و ۱۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران شده است واین تعداد محدود و کم است.
تشکری هاشمی گفت: قرارداد ۵۰۰ اتوبوس داخلی معلق شده و در محاکم قضایی پرونده در حال بررسی است و قرارداد ۵۰۰ اتوبوس دیگر نیز به ۱۸۰ دستگاه تقلیل یافته است. همچنین قراردادی برای خرید مینی بوس داشتند که از ۵۰۰ دستگاه تنها ۲۰ دستگاه تحویل شده است و ما برای رسیدن به اتوبوسهای بیشتر باید همه تلاس خود را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته نامهای با امضای همه اعضا به سران قوا ارسال کردیم و خواستار کمک دولت برای جایگزینی خودروی فرسوده و توسعه حمل ونقل عمومی شدیم؛ اما هنوز هیچ اتفاق چشمگیری رخ نداده است، افزود: نشستن در انتظار باد و باران و فرمان الهی نیازی به مدیر ندارد و مدیران باید اقداماتی را در راستای بهبود وضعیت داشته باشند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای زاکانی در نشستهای انتخاباتی خود اعلام کردند که ۸۰ درصد عدم تحقق برنامهها به دلیل بی عرضگی مدیران و نه تحریمهاست، گفت: بر اساس آن چیزی که به ما اعلام کردند شهرداری تهران تنها ۹.۵ درصد از ۱۵ درصد مبلغ پیش پرداخت را پرداخت کردند و هنوز ۵ درصد داده نشده است و دولت هم سهم خود از این قرارداد را پرداخت نکرده است؛ البته وعده هایی بوده که هنوز عملیاتی نشده است.
وی در مورد سخن مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در مورد ناز کردن طرف چینی عنوان کرد: ظاهرا موضوع جدی است و طرف چینی گفته که به تعهدات خود عمل نمیکند و از شهرداری ودولت پیگیر هستند و بعید است که دو رام قطاری که گفتند در بهمن ماه رونمایی شود و در زمان مقرر وارد شود.
تشکری هاشمی در مورد زمانبندی جدید رونمایی از قطارهای چینی در بهارسال آینده نیز گفت: زمان تحویل نباید براساس تمایلات ذهنی باشد؛ بلکه زمانبندی براساس تفاهم و جداول قرارداد است و طرف چینی گویا به تعهدات خود عمل نمیکند.
وی در مورد دلایل طرح ایراد در قرارداد چین برای تامینواگنهای مترو گفت: دقیقا نمیدانیم که بر چه اساس و دلایلی قرارداد چین به مشکل برخورده است اما میدانیم که طرف چینی از انجام تعهدات خود استنکاف کرده؛ البته اخیرا مدیران شهرداری سفر به چین داشتند که مصادف شده بود با حضور تیم وزارت خارجه و قرار شد که آنها نیز این موضوع راپیگیری کنند و باید صبر کنیم تا پیگیری ها انجام شود؛ اما دقت داشته باشید که وقتی قراردادی مشمول گذشت زمان میشود و از سال ۹۶ تاکنون این قرارداد باز میماند و پیش پرداخت هم در روزهای آخر تفاهم نامه آنهم به صورت ناقص پرداخت شده، طبیعی است که این موضوع با چالش مواجه شود و به نظر می رسد نه در بهمن ماه و نه در بهارسال آینده قطارها وارد تهران نمیشود و باید موضوع پیگیری شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در مورد سرانجام تذکرش در مورد وضعیت ونها و احتمال استیضاح شهردار تهران ادامه داد: خوشبختانه دستگاهای نظارتی هم بر این موضوع ورود پیدا کردهاند و اما برای استیضاح که انتظار مخاطبان است با توجه به شرایط موجود باید عاقلانه قدم برداشته شود و تاکنون چنین برنامه ای نداریم شاید در آینده این گام اجرایی شود.
تشکری هاشمی در مورد سرانجام تراموا با بیان اینکه می بایست مطالعات وارزیاب ها به شورای شهر ارسال شود و بعد تصمیم گیری شود؛ اظهارکرد: در این مورد نوعی تمرد از مصوبه شورای شهر صورت گرفته و اینکه شرکت چینی به صورت امانت تراموا بدهد دلیل بر عدم رعایت مصوبه شورا نیست و اساسا مگر میشود چون تراموا امانی بوده همه قوانین را کنار بگذارند؟ اصل حرکت شهرداری تهران تمرد از مصوبه است و ما تذکر دادیم و مجددا این موضوع را نیز پیگیری میکنیم؛ اما براساس شنیدهها، دو رام تراموا به گمرک ایران رسیده اما تراموا نیاز به زیرساخت عمرانی و برق دارد و اصل انجام تراموا نادیده گرفتن مصوبه شوراست حالا چه این تراموا در شهر حرکت کند و یا نکند.
وی در مورد ایجاد خطوط پرسرنشین (HOV) در بزرگراه همت با بیان اینکه این طرح در برخی شهرها در حال اجراست اما در همت تنها خط زرد کشیده شده است، گفت: اینکه این خط در بزرگراه همت چه زمانی اجرا میشود؟ به نظر میرسد تا اجرا فاصله زیاد دارد و از آنجایی که مقدمات زیادی لازم دارد تا ماههای آینده اجرا نمیشود. البته ما باید برای اتوبوسها، خط ویژه داشته باشیم و ایجاد خط ویژه برای خودرو اولویت ندارد.
عضو شوراتی شهر تهران در مورد خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی در معابر تهران گفت: همه چراغ ها دارای یوپی اس بودند؛ اما متاسفانه در طول ۷ سال اخیر علیرغم تأمین بودجه، یوپی اس نخریدند چون احتمال سرقت وجود داشته و در حال مذاکره با شرکت دانش بنیان بودند و اصلاحا در حال اختراع چرغ هستند چراکه تنها با اصافه کردن قفل یو پی اس ها میتوانستند کار را اصلاح کنند و سولار شدن چراغها هم نیازمند یو پی اس و مشکل نمیشود و به ما قول دادند که به سرعت مشکل را حل کنند.
وی در مورد سرعت در انتصابات در شهرداری تهران افزود: شرط احراز رعایت نشده و افرادی به صورت بداهه وارد سیستم میشوند و تا میخواهند بدانند که دفترشان کجاست سمتشان تغییر میکند که امیدوارم این دوره درس عبرتی شود تا دوران تاریک انتصابات ازبین برود.
تشکری هاشمی درباره تردد پلاکهای شهرستان در تهران اظهار کرد: متأسفانه عمده دوربینهای محدوده حمل و نقل خراب هستند و تعداد زیادی خودروی ممنوعه وارد محدودههای ترافیکی تهران میشوند و این درحالی است که نزدیک به ۲۵۰ هزار خودروی غیر مجاز وارد محدوده میشوند و ما نمیتوانیم عوارض پلاک شهرستان را در تهران بگیریم؛ زیرا تا این لحظه پلیس هیچ جریمهای نمیکند و تعدادی هم از این آشفتگی استفاده میکنند.
وی درخصوص تاکسیهای برقی خریداری شده از چین نیز گفت: فناوریهای برقی با سرعت زیادی درحال تغییر است و امیدواریم آنچه خریداری شده حداقل تا سالهای آینده مشکلاتی ایجاد نکند.