میثم بصیرت: نتیجه مسیر طرح اصلاح قانون شوراها، نظارت استصوابی در انتخابات شورای شهر است / مردم به قیم نیاز ندارند
میثم بصیرت، اســتاد دانشــگاه و کارشــناس مدیریت شــهری د بهصراحت از ایــرادات وارد بر ایــن طرح اصلاح قانون شوراها گفت. از نــگاه این کارشناس مدیریت شهری، طرح تصویب شــده در مجلس 9 هدف دارد که اولین آن تثبیت مدیریت شهری اقتدارگراســت
میثم بصیرت، اســتاد دانشــگاه و کارشــناس مدیریت شــهری از ایــرادات وارد بر ایــن طرح اصلاح قانون شوراها گفت.
به گزارش روزنآنلاین، در نشستی با عنوان «آینده شوراها در گرو چه اصلاحاتی است؟» که به همت رسانه روزنآنلاین برگزار و مشروح آن امروز منتشر شد، توضیح داد: طرح تصویب شــده در مجلس 9 هدف دارد که اولین آن تثبیت مدیریت شهری اقتدارگراســت: «من مقدمه توجیهی این قانون را نگاه کردم، اهدافش را استخراج کردم و 9 هدف از تدوین آن به دســت آوردم کــه اولین آن، تثبیت مدیریت شــهری اقتدارگراســت. دومین هدف هم بر هم زدن رابطه متعادل بین شــهروندان و شوراهاست و سومین مورد هم، تضعیف مردمسالاری و حکمرانــی مردمی اســت؛ واژگانی که در طرحهــای دیگر مجلس وجود دارد اما رد آن را نمیبینیم. نمونــه آن انتصــاب شــهردار در یک چارچــوب انحصاری به مقامات و کارشناســان شــهرداری و مدیریت شهرداری است.»
بصیرت از شــرط مدرک تحصیلی برای اعضای شورای شــهر گفت و تاکید کرد که باید میان انتخاب اعضای شورا در کلانشهرها و روســتاها تفاوت قائل شد: «در این طرح شــرط مدرک تحصیلی با یک مدل یکســان در نظر گرفته شــده که نشان میدهد همه شهرهای کشــور را با نگاهی یکسان در نظر گرفتهاند. ما در تهران بهعنوان یک کلانشهر با یک شــهر کوچک تکثر متفاوتی داریم و شرایط اعضای شــهر هم متفاوت اســت. یکــی از چالشهــای مدیریت شــهری ما این اســت که یک الگو را برای سراســر کشــور اجرایــی میکنیم. علاوه بر این فیلتر آزمونی که ســازمان ســنجش قرار اســت برگزار کند، مســئلهای جدی است. ما گاهی میگوییم اعضای شــورای شــهر باید متخصص باشــند، گاهی میگوییــم، نباید متخصص باشــند اما از تخصصهای گوناگون باید وجود داشــته باشد. یکبار هم میگوییم اعضای شورای شهر نباید سیاسی باشند، یکبار هــم میگوییم چرا ورزشــکارند و بعــد میخواهیم آزمونی برگزار کنیم.»
بــه اعتقاد این کارشــناس شــهری، شــیوه ســنجش صلاحیت اعضای شورای شهر نباید آزمون سازمان سنجش باشد؛ چون با این شیوه گروههایی از شهروندان از ورود به مدیریت شهری محروم میشوند: «این موضوع در شورای عالی اســتانها هم مورد بحث قرار گرفته و گفته میشــد، موسساتی ایجاد شود تا پروانهای برای ورود به شورای شهر و بعد هم فعالیت بهعنوان شــهردار صادر شود. من موافقم کسی که میخواهد عضو شورای شهر یا شهردار شود باید حداقل صلاحیت هایی را داشته باشد، اما روش آن آزمون سازمان سنجش نیست و تجویز اشتباهی است. به همین ً با قانون اساســی ما دلیل طرح هایی مطرح شــد که کاملا مغایرت دارد. ما داریم گروه هایی از شهروندان را از چرخه ورود به مدیریت شهری و حکمرانی مردمی و محلی محروم میکنیم.»
نشست روزنآنلاین با عنوان «آینده شوراها در گرو چه اصلاحاتی؟ نگاهی به طرح جدید اصلاحیه قانون شوراها» با حضور زهرا نژادبهرام، میثم بصیرت، محمدرضا طالبینژاد و محمدکریم آسایش (مدیر نشست) یکشنبه 6 آبان ساعت ۱۸:۳۰ برگزار شد. در گزارش پیشرو که در صفحات 12 و 13 روزنامه هممیهن روز سهشنبه 8 آبان منتشر شده است، مشروح مباحث مطرح شده در این نشست را میخوانید.
بصیرت توضیح داد که از اعضای شــورای شــهر انتظار چه دانــش و آگاهی وجود دارد که قرار اســت آزمونی هم دربــاره آن برگزار شــود: «به نظــر میرســد، می خواهند آزمونی مشــابه مجلس خبرگان در شــهرها برگزار کنند که نتیجه مطلوبی هم به دنبال ندارد. این کار با اصول 19 و 20 قانون اساســی ناسازگار است و به نوعی تجاوز به حق شهروندان محســوب می شــود؛ چون حق نامزد شدن در انتخابات را از آنها ســلب می کند. اگر این قانون به تصویب برســد نتیجه آن انحلال شوراهای اسلامی شهر در سراسر کشور است.»
نتیجه مسیر طرح اصلاح قانون شوراها، نظارت استصوابی در انتخابات شورای شهر است؛ مردم به قیم نیاز ندارند
بصیــرت تاکید کــرد، نتیجه این مســیر این اســت که نظارت اســتصوابی وارد حوزه انتخابات شورای شهر شود: «ما میگوییم نهادهای دخیــل در تعیین صلاحیت اینجا کافــی نبوده اســت و نهادهای دیگری هم اضافه شــدند. ســوال ما این اســت در شــرایطی که معــاون امور مجلس رئیس جمهور، رئیس شورای عالی استانها بوده است، ما انتظار داشــتیم که در این ســطح به شوراها کمک شود. با تدوین این طرح، چه چالشــی را میخواستیم حل کنیم؟ آیا با مکانیســمی که در این طرح پیشبینی شده، چالش نتیجه اش این شــوراها را حل میکنیم؟ این قانون اساسا است که به سمت بی اعتمادی شهروندان حرکت میکنیم. اگر به تصویب برسد اینطور به نظر میرسد که میخواهیم به دنبال برای مردم قیم در نظر بگیریم. درصورتی که اساس ایــن بود که بگوییم مردم قیــم نمی خواهند و میتوانیم بسیاری از وظایف را به نمایندگان آنها تفویض کنیم.»
جلوی غضنفرهای مجلس را بگیرید
او از نمایندگان مجلس درخواست کرد که جلوی اجرای ایــن طرح گرفتــه شــود: «از نماینــدگان و رئیس مجلس درخواست میکنم که جلوی غضنفرهای مجلس را بگیرید که این مسیر را نروند. با این طرحهای ناقص نمیتوان اگر فســادی رخ داده باشد، حل کنیم، همچنین نه میتوانیم مکانیسمهای کنترل اثربخشــی را در شهرها برقرار کنیم، نه اینکه تاثیری بر ارتقای کارایی شوراها ایجاد میشود. آیا مســئله ما نظارت بر شوراها و فساد اعضای شوراهای شهر بوده است که در این طرح جدی گرفته شده است؟»
بصیــرت گفت کــه در شــرایط فعلی به اصلاح قانون مدیریت شــهری نیاز داریم که از برنامه توسعه سوم مطرح شــده اما هنوز به نتیجه نرسیده اســت: «معتقدم نیاز به اصلاح قانون مدیریت شــهری داریم و بارها گفته شــده که بایــد قانون جامع مدیریت شــهری تدوین شــود. این موضوع در برنامه های توســعهای پنجساله تکرار و بارها در وزارت کشور و شــهرداری تهران برای به نتیجه رسیدن آن تلاش شــده اما هیچ نتیجه ای نداشته است. ما میدانیم در مرکز پژوهشهای مجلس هم اقداماتی روی این قانون انجام شــد که می توان ایرادات زیادی بــه آن وارد کرد اما به نظر من کامل ترین سندی اســت که در مجلس در این حوزه تهیه شده و برآیند اصلاحات مختلف است. به جای اصلاح در قانون شــوراها، باید در قانون مدیریت شــهری اصلاح کنیــم که مجریــان و قانونگذاران بارهــا روی آن تاکید کرده اند.»
او ادامــه داد کــه باید به ســمت تنوع بخشــی مدیریت شــهری حرکت کــرد: «نمی توان تهــران را با شــهری که هــزار نفــر جمعیــت دارد، با یک ســاختار و اختیــار برای شــورا و شهردار اداره کرد. باید ســاختار شوراها را از سطح محلات، منســجم و تفویض اختیار کنیم. علاوه بر این باید به استقلال اقتصادی و مالی شــورای شــهر از شهرداری توجه کنیم. تا زمانی که شورا استقلال مالی نداشته باشد، باید بپذیریم ممکن است برخی از خواسته های شهرداری رعایت شــود.
بصیرت از حضور نداشــتن مردم در صحن شــورا و دور بودن از جریان تصمیم گیری در این نهاد گفت و آنها را به دژهای غیرقابل نفوذ تشــبیه کرد: «ما از شــورا انتظــار داریم بتوانیم در صحن آن حضور داشــته باشــیم امــا بخش زیادی از جلســات غیرعلنی اســت. چه زمانی بهعنوان شهروند توانستیم از روند انتخاب و معرفی شهردار اطلاع داشته باشیم؟»