کد خبر: 2454

کمال اطهاری از «واماندگی تاریخی و انتقال جغرافیایی» می‌گوید / بخش سوم از نشست انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار؟»

در این بخش از نشست «انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار؟»؛ نخستین قسمت از گفته‌های کمال اطهاری با موضوع «واماندگی تاریخی و انتقال جغرافیایی» می‌بینید.

خبر مرتبط
نشست «انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار» - بخش اول / مریم کهنسال نودهی: با تکنولوژی های امروز، انتقال کالبدی پایتخت راه حل مخاطرات امنیتی نیست

نشست «انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار» از سوی موسسه فرهنگی‌هنری ته‌رنگ و با همکاری رسانه روزن‌آنلاین روز پنج‌شنبه در این موسسه و با حضور کمال اطهاری، مریم کهنسال نودهی و علی اعطا و با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد. بخش اول این نشست را اینجا ببینید.

خبر مرتبط
بخش دوم از سخنان مریم کهنسال نودهی در نشست «انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار» / پرسش اینجاست که آیا انتقال پایتخت کمکی به حل مسایل مجموعه کلان‌شهری تهران می کند؟

بخش دوم از سخنان مریم کهنسال نودهی در نشست «انتقال پایتخت: حل مسئله یا راه فرار» را اینجا ببینید. در این بخش، او به طرح و بررسی این پرسش می پردازد که آیا انتقال پایتخت کمکی به حل مسایل مجموعه کلان‌شهری تهران می کند؟ این نشست از سوی موسسه فرهنگی‌هنری ته‌رنگ و با همکاری رسانه روزن‌آنلاین روز پنج‌شنبه با حضور کمال اطهاری، مریم کهنسال نودهی و علی اعطا وجمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

خبر مرتبط
آیا انتقال پایتخت شدنی است؟ علی اعطا پاسخ می‌دهد

علی اعطا، عضو هیئت رئیسه شورای شهر پنجم تهران، معتقد است که صحبت‌های پزشکیان درباره انتقال پایتخت مبهم است و باید مشخص شود با چه ایده و مشاوره‌ای چنین طرحی را مطرح کرده است. او می‌گوید: «انتقال پایتخت اصلاً مسأله ساده‌ای نیست. بار اولی هم نیست که مطرح می‌شود. خیلی بی‌پرده بخواهم صحبت کنم، به گمانم طرح آن، پوست خربزه‌ای زیر پای دولت است؛ نه تنها تهران را با مجموعه‌ای از مشکلات لاینحل ر‌ها می‌کند، بلکه مشکلات تازه‌ای در نقطه جدیدی از کشور خلق می‌کند که با مجموعه مختصات سیاسی و سرزمینی، احتمالاً لاینحل خواهد ماند. باید دید مطلبی که دکتر پزشکیان چه مقصودی از طرح موضوع انتقال مرکز اقتصادی و سیاسی داشته‌اند. آیا استفاده از این عبارات، ناشی از یک مشاوره و پیشنهاد مشخص به ایشان بوده؟ آیا فرمایش ایشان، حاوی پیام و برنامه مشخصی است و یا اینکه در حد طرح یک مسأله به هدف شکل‌گیری یک گفتگوی ملی بوده است. اگر هدف اخیر، یعنی طرح موضوعی برای انجام یک گفتگوی ملی مدنظر ایشان بوده، جای تقدیر دارد. اما اگر این سخن، پالس و پیامی است که به معنای کلید زدن چنین پروژه‌ای است، به نظرم باید حتماً ایشان را از هر تصمیم شتابزده، برحذر داشت.»

خبر مرتبط
پرونده «انتقال پایتخت»؛ صاحبنظران چه می گویند؟ (این پرونده به تدریج تکمیل می شود)

ایده «انتقال پایتخت» در دولت های مختلف، و هربار بنا به دلایلی مطرح شده و در کانون توجه صاحبنظران قرار گرفته است. این ایده از جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، ژئوپلیتیک، شهرسازی، حقوقی، مدیریتی و ... قابل نقد و بررسی است. پزشکیان می گوید تصور می‌کنم مشکل تهران غیرقابل حل است. او معتقد است توسعه تهران با وجود بی‌آبی بی‌فایده است و کمکی به حل مشکلات تهران نمی‌کند در پرونده روزن آنلاین با عنوان «انتقال پایتخت؛ صاحبنظران چه می گویند؟» که به تدریج به روز رسانی می شود، مجموعه ای از دیدگاه های قابل تامل در این زمینه منتشر می شود.

دیدگاه شما
منتخب سردبیر