جایگزینی برای کاروانسراها
فایل ضمیمه حاوی نکات ارزندهای است که میتواند جرقههای راهنمایی باشد برای امروز ایران و احیاء و توسعهی پایدار گردشگری آن.
فایل ضمیمه حاوی نکات ارزندهای است که میتواند جرقههای راهنمایی باشد برای امروز ایران و احیاء و توسعهی پایدار گردشگری آن.
به گزارش روزنآنلاین، این متن، برگرفته از مطالب پروژهی نهایی نویسنده (دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه تهران) در بخش عملی کلاس «آشنایی با معماری معاصر ۲» به تدریس دکتر سعید حقیر، عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، و دستیاری آموزشی مهندس وحید آقایی، دانشآموختهی کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران دانشگاه تهران و پژوهشگر تاریخ معماری و شهر در دورهی معاصر، در نیمسال دوّم سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ه.ش است.
این فایل شامل یک متن نسبتا کوتاه است که به چالشهای مهمی در توسعهی گردشگری ایران اشاره کرده است. مسائلی مانند برنامهریزی حضور گردشگران داخلی و خارجی و فراهم آوردن زیرساخت مناسب برای حضور آنها، چگونگی سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی برای پیشبرد توسعه زیرساختها و موضوع بسیار مهم آسیبپذیری محیطزیست و لزوم توجه به تبعات زیستمحیطی توسعهی گردشگری در ایران.
یکی از مهمترین مسائلی که ذکر شد و شایان توجه ویژه است، لزوم حفاظت از محیطزیست در کنار توسعهی گردشگری است.
چنانچه در متن نیز گفته شد، گردشگران تمایلی به بازدید از یک محیطزیست نابودشده ندارند، هرچند اقامتگاههای متعددی در آنجا وجود داشته باشد. این مسئلهی بسیار مهمی است که فقدان آن در مناطق گردشگری طبیعی ایران بهشدت احساس میشود و لازم است با انجام مطالعات و انجام اقدامات لازم هر چه سریعتر به مشکلات زیستمحیطی ناشی از گردشگری در این مناطق رسیدگی و قبل از اینکه تخریب غیرقابلبازگشت از این حد فراتر رود، با ارائه راهحلهای تضمینی و کاربردی در حفظ محیطزیست این مناطق کوشش شود.
در رابطه با معماری اشارهشده در این متن یا همان معماری اقامتگاهها که کاربر آن گردشگران داخلی و خارجی هستند، به اهمیت حفظ شیوههای سنتی و استفاده از الگوهای کاروانسراهای تاریخی و همچنین سبک و تزیینات دورههای تاریخی معماری ایران تأکید شده و در چشمانداز طراحی آنها قرار دادهشده است ؛چراکه واضح است این نوع اقامت برای گردشگران جذابتر است و احساس ارزندهتر و ماندگارتری از گردش در ایران در ذهن آنها ایجاد میکند. اما این بومیسازی بدل به ایدئولوژی و دستوپا بستن برنامهریزیان برای همکاری با شرکتها و مؤسسات صاحبنام جهانی نشده و تنها حدود و ثغوری برای طراحی و تعریف برند گردشگری ایران بوده است.
چنانچه، در نوشتار اشاره شده با برنامهریزی مناسب جهت حضور گردشگران در ایران، همکاری با شرکتهای بزرگ اقامتی در جهان نیز در جریان است و انواع دیگری از اقامتگاهها از جمله هتلها با استانداردهای بینالمللی در شهرهای مختلف ایران، ساخته میشود.