گود ناایمن، سد راه مترو
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تایید یک خبر غیررسمی، پرده از علت پیشرفت فیزیکی نزدیک صفر پروژه خط ۱۰ مترو برداشت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تایید یک خبر غیررسمی، پرده از علت پیشرفت فیزیکی نزدیک صفر پروژه خط ۱۰ مترو برداشت.
به گزارش روزنآنلاین، حدود ۱۱ ماه از شروع حفاری خط ۱۰ مترو توسط یک دستگاه حفار تمام خودکار (تی بی ام)، اما این دستگاه که قابلیت حفاری روزانه ۱۰ تا ۱۵ متر طونل را دارد، در این مدت ۴۰۰ متر به پیش رفته و از زمانبندی عقب است.
نتایج تحقیق خبرنگار روزنآنلاین نشان داد که خط ۱۰ مترو معارض جدی پیدا کرده و یک گود عمیق ۳۵ متری مانع پیشرفت دستگاه حفار شده است.
ماجرا از این قرار است که یک گود وسیع متعلق به پروژه مجتمع تجاری اداری آیرانا واقع در رینگ اول مستحدثات اطراف دریاچه چیتگر در محدوده خیابان جوزانی شرقی به عمق ۲۵ متر سد راه مترو شده است.
این گود قبلا به روش نیلینگ ایمن سازی شده بود، اما از سال گذشته مالک این پروژه که یک تعاونی است، بعد از سالها رها کردن پروژه بهیکباره تصمیم میگیرد پروژه را فعال کند و عمق گودبرداری را ۱۰ متر دیگر افزایش دهد و عمق مجتمع تجاری اداری را به ۳۵ متر برساند.
حالا گود در وضعیت ناایمن قرار دارد و بستری ناایمن برای اطراف خود ایجاد کرده است و آنگونه که مدیران خط ۱۰ مترو میگویند، عبور دستگاه حفار مکانیزه ممکن است مخاطرهآمیز شود. به همین دلیل تداوم ساخت خط ۱۰ مترو به ایمنسازی یک گود گره خورده است!
هرمزی: مشکل، حل شدنی است
هرچند محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در این مورد به روزآنلاین میگوید: در تهران پیشتر مترو از زیر تونل توحید عبور کرده و در مشهد نیز مترو از زیر تونل امداد و خط یک مترو عبور کرده و مشکلی هم پیش نیامده است؛ این مثالها را بیان کردم تا بگویم که باید برای عبور مترو تمهیداتی انجام شود و این کار شدنی است.
وی با بیان اینکه فاصله خط ۱۰ مترو با گود مذکور زیاد است، گفت: مجریان خط ۱۰ نگران هستند از آنجا که گود عمیق شده، نیلینگ نشده است، ممکن است در حرکت تی بی ام برای گود مذکور و نه تونل مترو مشکلی ایجاد شود.
هرمزی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تمهیداتی هستیم که مالک گود، این پروژه نیمهکاره را تعیین تکلیف کرده و نیلینگ و مقاومسازی کند، میگوید: کارشناسان و مشاوران مترو همیشه مسیر عملیات را چک میکنند، اما در طول ساخت مترو ممکن است شهروندان نسبت به اخذ پروانه ساخت اقدام کنند و چنین مشکلاتی پیش بیاید. در عین حال ساخت مترو منافاتی با ساختمانسازی و گودبرداری ندارد.