آمار بالای فرار بلیت در اتوبوسرانی تهران
نصب دستگاههای کارتخوان در اتوبوسها سابقه چندساله دارد و قرار بود برای همیشه به بحثهای تکراری رانندگان و مسافران مبنی بر نداشتن پول خرد، تعیین و اخذ کرایههای سلیقهای و عدم دریافت نقدی کرایهها خاتمه دهد؛ اما این روزها خرابی این دستگاهها علاوه بر اینکه مشکلاتی برای مسافران ایجاد کرده، سبب فرار بلیتی نیز شده است.
نصب دستگاههای کارتخوان در اتوبوسها سابقه چندساله دارد و قرار بود برای همیشه به بحثهای تکراری رانندگان و مسافران مبنی بر نداشتن پول خرد، تعیین و اخذ کرایههای سلیقهای و عدم دریافت نقدی کرایهها خاتمه دهد؛ اما این روزها خرابی این دستگاهها علاوه بر اینکه مشکلاتی برای مسافران ایجاد کرده، سبب فرار بلیتی نیز شده است.
به گزارش روزنآنلاین به نقل از ایسنا، این روزها بحث خرابی دستگاههای کارت خوان ایستگاههای اتوبوس داغتر شده، بگونهای که این مسئله در صحن علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد و ناصر امانی عضو شورای شهر به تماسهای زیادی که درباره فعالیت اتوبوسهای خطوط تندرو صورت گرفته اشاره میکند و میگوید: دستگاههای کارتخوان در برخی ایستگاهها یا وجود ندارند و یا فعالیت نمیکنند و مردم نمیتوانند با کارت بلیت هزینه را پرداخت کنند و این در حالیست که در خطوط اصلی تندرو مثل میدان راه آهن تا تجریش که یکی از مهمترین خطوط است و بیشترین حجم مسافران را دارد، این خرابی دیده میشود و شرکت واحد اتوبوسرانی باید دستگاهها را نصب کند و گزارش آن را سریعتر تهیه و ارائه دهد. ضمن اینکه فاوا و شرکت واحد نیز از هم در این مورد گلایه داشتند.
مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت نصب دستگاههای کارتخوان بلیت الکترونیک ایستگاههای اتوبوس میگوید: با توجه به راه اندازی پروژه ABT (سیستم حساب کاربری مبتنی بر اعتبار شهروندی) در سطح شهر تهران تاکنون ۴۸۵ دستگاه کارتخوان جهت تجهیز ایستگاهها خریداری و تحویل مناطق اتوبوسرانی شده است.
وی با بیان اینکه از آغاز پروژه در سال۱۴۰۲ تا کنون ۲۲۲ ایستگاه تندور و ۱۲۴۵ اتوبوس در سطح شهر با کارتخوانهای جدید تجهیز شده است، میافزاید: این دستگاهها با صفحه نمایش لمسی، مجهز به سیستم عامل اندروید، قابلیت خوانش QR و کارتهای بلیت الکترونیک شهروندی و پرداخت از طریق بلیتهای دو بعدی تهیه شده از نرمافزار شهرزاد است و درآمد اتوبوسرانی از بخش بلیت در سال ۱۴۰۲ برابر ۲۴۹ میلیارد تومان بوده است.
علیزاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در برخی از ایستگاهها عامل کنترل بلیت حضور ندارد؟ اضافه میکند: با توجه به نصب دستگاههای کارت خوان در ایستگاه ها که در حال انجام میباشد پس از تجهیز هر ایستگاه عامل نظارت بر ثبت کارت نیز استقرار می یابد.در همین خصوص، ماه گذشته هم در۵۰ ایستگاه که دستگاه جدید نصب شده است، عامل کنترل بلیت استقرار یافت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۱۸۰ ایستگاه بدلیل مشکل برق و ... دستگاه کارتخوان مستقر نشده است که این موضوع در دست پیگیری است، اظهار میکند: هزینه خرید هر دستگاه کارتخوان نسل جدید با احتساب هزینه نصب و راهاندازی حدود ۳۶۰ میلیون ریال است.
علیزاده در مورد علل عمده فقدان یا خرابی دستگاههای کارت خوان در برخی ایستگاههای اتوبوس با تأکید بر اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی صرفا بهره بردار تجهیزات مذکور بوده و کلیه مسئولیت های فنی و اجرایی پروژه کارت بلیت اعم از تائید تجهیزات و نرم افزار های سطح تجهیز و ... با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، میگوید: با این احتساب برخی از مشکلاتی که در بهرهبرداری دستگاهها مشاهده شده، در حال رفع هستند و میتوان هنگ کردن دستگاههای در معرض تابش نور خورشید و حرارت بالا با توجه به شرایط ایستگاه و طولانی شدن زمان قرائت برخی از کارت بلیتها را از مشکلات عمده دستگاههای کارت خوان عنوان کرد.
وی در مورد میزان فرار بلیت مسافران نیز با تأکید بر اینکه فرار بلیت در ایستگاه های خطوط تندرو حدود ۲۰ درصد است، میگوید: شاید یکی از دلایل عمده فرار بلیتی ایزوله نبودن سازه ایستگاه های اتوبوس باشد که باید این مسئله حل و فصل شود.