کد خبر: 638
وضعیت غم‌انگیز بزرگترین پروژه عمرانی تهران؛ حفر فقط ۳۵۰ متر تونل به جای ۵ کیلومتر در طول ۱۰ ماه!

کارگاه خط ۱۰ مترو تعطیل است؟

اولین دستگاه حفار تمام خودکار یا به اصطلاح تی بی ام خط ۱۰ متروی تهران، مهرماه پارسال در دل زمین مستقر شد و در صورتی که این دستگاه با حداکثر ظرفیت کار می‌کرد، باید روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ متر تونل حفر می‌شد. اما با گذشت حدود ۱۱ ماه از آن زمان، پیشرفت پروژه خط ۱۰ معادل کمتر از یک هفته کار مفید این دستگاه تی بی ام بوده است.

کارگاه خط ۱۰ مترو تعطیل است؟

خط ۱۰ متروی تهران در شهریور ماه ۹۹ در زمان مسوولیت پیروز حناچی در شهرداری تهران کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن در ٢٢ اردیبهشت ١۴٠٠ آغاز شد،‌ اما با گذشت بیش از سه سال از زمان آغاز احداث این پروژه تاکنون، بنا بر اعلام مسعود درستی، مدیرعامل پیشین شرکت مترو تهران، تنها حدود ۴۰۰ متر حفاری در مسیر این خط صورت گرفته است.

به گزارش روزن‌آنلاین، خط ۱۰ به طول ۴۱ کیلومتر و با ۳۴ ایستگاه، شمالی‌ترین خط متروی تهران خواهد بود که از ایستگاه وردآورد در میانه خط پنج مترو (محدوده شمال غربی پایتخت) شروع می‌شود، به سمت شرق امتداد می‌یابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر در شرقی‌ترین محدوده تهران خواهد بود.

این خط با توجه به فقر شدید نواحی غربی تهران از نظر دسترسی به حمل و نقل عمومی، هم در دوره پیشین مدیریت شهری و هم در دوره فعلی به عنوان پروژه اولویت‌دار در میان خطوط چهارگانه جدید مترو شناخته شد و ساخت آن به موازات تکمیل خطوط هفتگانه قدیمی در دستور کار قرار گرفت. با این حال پیشرفت عملیات عمرانی در این خط تقریبا هیچ است.

اولین دستگاه حفار تمام خودکار یا به اصطلاح تی بی ام خط ۱۰ مهرماه پارسال در دل زمین مستقر شد و در صورتی که این دستگاه با حداکثر ظرفیت کار می‌کرد، باید روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ متر تونل حفر می‌شد. اما با گذشت حدود ۱۱ ماه از آن زمان، پیشرفت پروژه خط ۱۰ معادل کمتر از یک هفته کار مفید یک دستگاه تی بی ام بوده است.

مدیران شهری وعده داده بودند که پیمانکار به‌زودی دو‌ دستگاه تی بی ام دیگر نیز خریداری و در جبهه‌های کاری دیگر این خط مستقر خواهند کرد؛ ابا این حال فعلا همان یک دستگاه موجود هم متناسب با ظرفیت خود کار نمی‌کند و می‌توان ادعا کرد کارگاه عملیاتی این پروژه در ماه‌های گذشته تقریبا تعطیل بوده است.

دستگاه حفاری تونل (Tunnel boring machine) که به نام مخفف TBM شهرت دارد، نوعی ماشین غول پیکر است که با مته هایش و حرکت چرخشی که دارد، با حفر تونل پیش می‌رود.

فروزنده: شهرداری در پروژه خط ۱۰ طلبکار است

اما علت این رکود در پروژه خط ۱۰ مترو چیست؟ آیا شهرداری تهران در تامین مالی ضعف داشته و به تعهدات خود عمل نکرده است؟ یا اینکه اختلاف همیشگی با پیمانکاران شهرداری بر سر ناتوانی در نقد کردن بودجه‌های غیرنقد موجب شده به‌رغم اینکه منابع به پیمانکار پرداخت شده است، اما چون از جنس املاک بوده، عملا موجب اخلال در جریان تزریق پول و ادامه عملیات عمرانی شده است؟

پاسخ لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به هر دوی این فرضیات منفی است. فروزنده با اشاره به اینکه پیمانکار خط ۱۰ مترو قرارگاه خاتم‌الانبیاست، به روزن‌آنلاین گفت: طبق تعهد باید سه‌هزار میلیارد تومان به قرارگاه پیش‌پرداخت می‌شد که این پرداخت انجام شده است. وی گفت: بخشی از این رقم از منابع نقد بودجه و بخشی هم از منابع غیرنقد پرداخت شده است و مشکلی از بابت غیرنقد بودن بودجه به ما گزارش نشده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در پروژه خط ۱۰ شهرداری در حال حاضر طلبکار محسوب می‌شود، گفت: ما به همه پیمانکاران اعلام کردیم هر قدر کار کنند و سند ارائه دهند، آمادگی تامین منابع را داریم.

تشکری: اولویت‌مان نیست،‌ در نتیجه مهم نیست! 

با رد فرضیه مشکل تامین مالی در مترو، معمای پیشرفت نزدیک به صفر حفاری خط ۱۰ طی ۱۰ ماه اخیر پیچیده‌تر شد. سید جعفر تشکری هاشمی،‌ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با روزن‌آنلاین در این رابطه توضیح داد: در برنامه سال جاری و همین‌طور برنامه‌ سال‌های قبل شهرداری تهران را مکلف کردیم تا در ابتدا خطوطی که دچار نقص است را تکمیل کند؛ یعنی خطوط شش و هفت و نقایص سایر خطوط که بعضا ورودی‌ها یا ایستگاه‌های ناتمامی داشتند و همین‌طور تکمیل پایانه‌ها که اولویت اصلی ما بود.

او با بیان اینکه ساخت خط ۱۰ در اولویت مدیریت شهری قرار نداشت،‌ تاکید کرد:‌ گرچه اجازه داده شد عملیات ساخت را در سال جاری و سال گذشته انجام بدهند؛ ولی هم بودجه محدودی برای این خط پیش‌بینی کردیم و هم تاکید کردیم که اولویت اصلی ما تکمیل خطوط قبلی است. با این وصف در طول این مدت فقط توانستند دستگاه حفار تمام خودکار. (تی بی ام) را زیر زمین مستقر کنند. 

تشکری با بیان اینکه تا یکی دو ماه پیش، تی بی ام حدود ۳۵۰ در مسیر خودش جلو رفته بود، گفت: اگر ساخت این خط در اولویت بود، حتما باید تی بی ام در هر ماه حداقل نزدیک به ۵۰۰ متر حفاری می‌کرد و به پیش می‌رفت؛ البته با فرض اینکه شبانه‌روزی کار کند. اما چون ساخت آن را اولویت قرار ندادیم، به نظر ما اشکالی از این جهت وجود ندارد.

به گزارش روزن‌آنلاین، شروع حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو برای شهرداری تهران آن‌قدر اهمیت داشت که مهرماه پارسال در مراسمی که رییس‌جمهور فقید پیشین مهمان ویژه آن بود، همزمان با افتتاح چهار ایستگاه آن را اعلام رسمی کرد؛ اما حالا مدیریت شهری در حالی که بیش از کار انجام شده به این پروژه تزریق منابع داشته است، گفته می‌شود ساخت خط ۱۰ در اولویت مدیریت شهری نیست! اما با این وصف گویا ردی از «مدیریت» در «تخصیص منابع» نیست.

 

 

دیدگاه شما
منتخب سردبیر