زاکانی از قرارداد چینی رمزگشایی میکند؟
قرار است علیرضا زاکانی شهردار تهران، امروز در جلسهای قرارداد چینی تهران را برای نماینده رسانهها شفافسازی کند. روز گذشته هم محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، در نشستی به تمام ابهامات خبرنگاران درحوزه قرارداد 630 واگن پاسخ داد. اینکه چگونه شهرداری تهران به جای دولت سیزدهم بخشی از پیشپرداخت قرارداد را پرداخت کرده تا ساخت واگنهای مترو آغاز شود و اینکه اگر این اتفاق نمیافتاد، فاینانس این قرارداد از دست میرفت. هرمزی در پاسخ به پرسش مشترک رسانهها درباره قرارداد چین گفت: این قرارداد دو بخش است: قرارداد واگنها و دیگر حوزهها ازجمله خرید اتوبوس و تاکسی و تجهیزات نظارت هوشمند.
نورا حسینی: قرار است علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در جلسهای قرارداد چینی تهران را برای نماینده رسانهها شفافسازی کند. روز گذشته هم محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران، در نشستی به تمام ابهامات خبرنگاران درحوزه قرارداد 630 واگن پاسخ داد. اینکه چگونه شهرداری تهران به جای دولت سیزدهم بخشی از پیشپرداخت قرارداد را پرداخت کرده تا ساخت واگنهای مترو آغاز شود و اینکه اگر این اتفاق نمیافتاد، فاینانس این قرارداد از دست میرفت. هرمزی در پاسخ به پرسش مشترک رسانهها درباره قرارداد چین گفت: این قرارداد دو بخش است: قرارداد واگنها و دیگر حوزهها ازجمله خرید اتوبوس و تاکسی و تجهیزات نظارت هوشمند.
او توضیح داد: ۱۵ درصد از پیشپرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام میشد. یک دولت آمد و رفت و نتوانست السی را فعال کند. السی نیز تا آبانماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی میشد؛ در غیراینصورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت. با پیگیریهای انجامشده در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیشپرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین میشد. قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر بهعنوان بانک عامل و سازمان شهرداریها و دهیاریها بهعنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید اما در سال قبل سازمان شهرداریها برای اربعین هزینههایی را انجام داد و رقم باقیمانده کفاف پیشپرداخت را نمیداد.
به گفته هرمزی یکی از مهمترین کارهای این دوره عملیاتیکردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد، به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمیشد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمیداد، واگنها ساخته نمیشد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابهجایی اولویتها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوسها اختصاص یافت؛ بنابراین ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداریها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیشپرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود. هرمزی درباره اینکه گفته میشود این وام شخصی بوده و به نام شما گرفته شده است، هم گفت: این تسهیلات بههیچعنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگنسازی بوده. ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حوالههای نفت تسهیلات را دریافت کرد. ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، سهم ۵.۳درصدی باقیمانده هم براساس جلسهای که در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و براساس آنچه گفته شد، منابع ریالی آن از طرف سازمان شهرداریها تأمین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود. به گفته معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است. تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمنماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده براساس جدول در ابتدای هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد میشود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلیسازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکلگرفته در چین سهم واگنسازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم. این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحهای درباره تسهیلات اخذشده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمیکرد، این تسهیلات دریافت نمیشد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حملونقل حمایت نمیکرد، این اتفاق نمیافتاد. شهرداری میتوانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمیگرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم.
هرمزی در این نشست به آمار اتوبوسهای فعال تهران در روزهای نخست دوره ششم هم اشاره کرد و گفت: اتوبوسهای شاغل تهران در ابتدای دوره ششم ۸۶۰ دستگاه بود که با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوسها را مورد توجه قرار میدادیم. تاکسیها و اتوبوسهایی که وارد خواهد شد، جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد. تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسیها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم، ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت میشود. مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷هزارو ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسیها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، گفت: این اتوبوسها از محل دوهزارو ۵۰۰ دستگاه تأمین میشود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ و ضمانتها انجام شده و ادامه خواهد داشت.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی شد: هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده، ساخت ایستگاههای مترو و اورهال اتوبوسها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشانترین دورههای مترو را شاهد بودهایم.
او درباره تراموا هم توضیح داد: پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا الآرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد. مسیر مشخص شده اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی انجام شود. اگر اتفاق بدی رخ ندهد، دو رام الآرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینیها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایشها جوابگو بود، قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهمنامه آن منعقد شده است.
منبع: شرق