کد خبر: 1936

رییس سازمان مدیریت بحران کشور: پیشگیری در معدن طبس آن طور که باید، انجام نشده بود

اگرچه انفجار در معدن معدنجوی طبس حادثه‌ای ناخواسته بود اما نمیتوان آن را غیرقابل پیشگیری دانست. محمدحسن نامی، رییس ستاد بحران کشور نیز بر این عقیده است که اقدامات پیشگیرانه در این معدن کافی نبود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور: پیشگیری در معدن طبس آن طور که باید، انجام نشده بود

اگرچه انفجار در معدن معدنجوی طبس حادثه‌ای ناخواسته بود اما نمیتوان آن را غیرقابل پیشگیری دانست. محمدحسن نامی، رییس ستاد بحران کشور نیز بر این عقیده است که اقدامات پیشگیرانه در این معدن کافی نبود.

به گزاش روزن آنلاین، محمد حسن نامی که در محل حادثه مرگبار حضور دارد درباره میزان پیشرفت اقدامات پیشگیرانه و امدادی از زمنان فاجعه معدن یورت تاکنون، گفت: ستاد بحران مسئول هماهنگی تمامی یگان‌هایی است که در مواقع بحران وارد کار می‌شوند. ماده 14 قانون مدیریت بحران تکلیف همه سازمان‌هایی را که در زمان بحران باید ورود کنند، مشخص کرده اما اینکه چه سازمانی اول باید وارد بشود بر اساس نوع مخاطره است که این هم مشخص شده و مانور و تمرین نیز برای آمادگی گذاشته‌ایم چون در زمان بحران هر چه زودتر ورود کنیم، تلفات ما کمتر خواهد بود. به طور مثال در زلزله و سیلاب اولین ارگانی که باید وارد شود نیروی انتظامی است چون باید تمام خطوط مواصله‌ای به منطقه را محصور بکند. در قانون سه مرحله مشخص شده که اول پیشگیری است که مهم‌ترین بحث است. بعد از آن آمادگی و مقابله و بعد بازسازی و بازتوانی است. همه هدف ما باید پیشگیری از مخاطرات و حوادث انسان‌ساز باشد. در این حادثه معدن نیز پیشگیری آن طور که باید انجام نشده است. باید ما تمرین بیشتر بگذاریم البته جلسات متعدد گذاشته‌ایم. ماسک گذاشتن، انتقال اکسیژن و سنسورگذاری در معادن به ویژه معادن زغال سنگ را تذکر داده‌ایم. با توجه به وجود تعداد زیاد شرکت‌های دانش بنیان امیدواریم در آینده بتوانیم در معادنی مانند معادن زغال سنگ از ربات بدون سرنشین استفاده کنیم چون این ربات‌ها به این منظور ساخته می‌شوند که از جان انسان‌ها محافظت کنند. ما در این زمینه اقداماتی انجام داده‌ایم و امیدواریم در آینده نه چندان دور از این وسایل بیشتر استفاده کنیم.

 

نامی درباره آخرین مانور مربوط به معادن گفت: چند مورد مانورهای مربوط به معادن را انجام داده‌ایم. معادن شبیه هم نیستند. بعضی‌ها سر باز هستند و بعضی در عمق زمین هستند. در شاهرود مانوری شبیه به این معدن داشتیم. اتفاق این معدن غیرپیش‌بینی شده است. کسی گاز متان را داخل معدن نبرده است. گاز متان در حفره‌های زیرزمینی به ویژه در معادن زغال سنگ و سرب موجود است. باید غلظت متان به زیر دو درصد برسد ولی وقتی به حفره می‌رسند اگر میزان گاز زیاد شود عموما بالای یک و دو درصد می‌رسد که خطرناک است و باید کارگر در همان لحظه بلافاصله ماسک اکسیژن را بزند. ضمن اینکه باید معادن مونیتور شوند تا اگر اتفاقی افتاد بلافاصله گروه‎هایی از بیرون به کمک بروند. در این معدن ارتباط تلفنی با تلفن‌های بدون الکتریسته وجود داشت که کافی نیست و باید در چند رده کار کنترل شود.

او درباره بازرسی ار معادن نیز گفت: وزارت صنعت و معدن یک اداره کل داشت که منحل شد و با ورود آقای اتابک دوباره فعال شده و باید معادن دایم بازرسی شوند. باید به این اطمینان برسیم که همه چیز طبق اصول است. بازرسی باید زمان خاص نداشته باشد و همیشگی باشد.

منبع: اعتماد آنلاین
منبع: اعتماد آنلاین
دیدگاه شما
منتخب سردبیر