حال تخت جمشید و حافظیه ناخوش است
قرار است در حریم تخت جمشید تأسیسات گردشگری ساخته شود. کنشگران میراث فرهنگی اما این اقدام را به مثابه شکستن این حریم می دانند.
قرار است در حریم تخت جمشید تأسیسات گردشگری ساخته شود. کنشگران میراث فرهنگی اما این اقدام را به مثابه شکستن این حریم می دانند.
به گزراش روزن آنلاین، خطر فرونشست زمین سالهاست مجموعه تخت جمشید را تهدید می کند که به رغم هشدارهای پی در پی کارشناسان،تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از روند وقوع این فاجعه به عمل نیامده است اما فقط این میراث تاریخی و ارزشمند ایرانیان نیست که مورد بی مهری قرار می گیرد بلکه بر اساس گزارش های جدید، حافظیه شیراز هم در معرض خطر جدی است.
طی سال های گذشته عکس های بی شماری از فرونشت زمین در اطراف تخت جمشید منتشر شده است که در این اثنا مردم فرهنگ دوست ایران زمین خواستار رسیدگی فوری و عاجل نسبت به رفع این نگرانی شده اند اما تاکنون این خواست عمومی مورد توجه مسئولان ذیربط قرار نگرفته است و تمامی رسیدگی ها،به برگزاری چند جلسه خلاصه شده و وعده ها عملی نشده است.
مدیرکل میراث استان فارس اما میگوید: کلیات طرح در شورای فنی استان به تصویب رسیده و قرار است سازه به طور پرتابل (قابل جابه جایی) باشد و پروژه از سوی شرکتی کاملا دولتی و در زمینی دولتی اجرا میشود و هیچ مالکیت و انتفاع شخصی در آن وجود ندارد.
این اظهارات در حالی است که گزارش ایسنا نشان میدهد در حریم تخت جمشید در نزدیکی درختان کاج، که فاصلههای مختلفی برای آن بیان شده، یکسری سازه بتنی مستقر شده است. سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس هم پس از بررسیهای بیشتر در تأیید این موضوع گفت: حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی پارسه یا همان تخت جمشید به بهانه توسعه گردشگری شکسته شده است.
تهدید آرامگاه حافظ !
از سویی دیگر آرامگاه لسان الغیب به عنوان خاستگاه شعر و ادب ایرانیان هم با مخاطراتی مواجه شده است؛ به این شکل که شهرداری شیراز خط 2 مترو شهر را تا ۵۰۰متری حافظیه ادامه داده است.
به گزارش ایلنا، اقدام شهرداری شیراز برای ساخت و ساز خط مترو حتی تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ از قرار معلوم بدون اخذ مجوزهای لازم از استانداری فارس و نبود تائیدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چندماه اخیر انجام شده است.احداث ایستگاه مترو حافظیه شیراز که دقیقا مقابل آرامگاه حافظ جانمایی شده است، در دوران شورای چهارم شهر شیراز مورد تاکید قرار گرفت اما مدیریت شهری شیراز در دوران شورای پنجم شهر این تصمیم را به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل لرزشهای ایجاد شده زیر حافظیه رد کرده بود.
اما حالا اعضای شورای ششم شهر شیراز بار دیگر به لزوم امتداد تونل مترو در زیر آرامگاه حافظ تاکید دارند. بر همین اساس شهرداری شیراز هم با حمایت اعضای شورا، تونل متوقف شده مترو شیراز تا یک کیلومتری آرامگاه را ادامه داده و به ۵۰۰متری حافظیه رسیده است ! و همین موضوع سبب نگرانی بایت تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز شده است.
به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز در مسیر احداث خط مترو حافظیه یک آب انبار تاریخی که گفته میشود از نخستین آب انبارهای احداث شده در ورودی شهر شیراز برای ذخیره آب قنات مشهور به رکن آباد این شهر بوده و در محدوده آرامگاه حافظ و در زیر زمین کشف شده است، تخریب خواهد شد.امین طباطبایی ( فعال میراث فرهنگی با اعلام این مطلب که با ادامه حفر تونل مترو در این مسیر، فقط آرامگاه حافظ و آب انبار تاریخی تهدید نمیشوند بلکه گورستان تاریخی 1000 ساله شیراز هم در این نقطه تهدید خواهد شد، گفت: محدوده منتهی به باغ ملی و حافظیه شیراز در دورههای تاریخی، یک گورستان وسیع بوده که حافظ هم در همین گورستان دفن شده است.
منبع: روزنامه اطلاعات