پلمپ معدن شهرداری در کوه رحمت تخت جمشید توسط دادستانی

معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید با حکم قضایی پلمپ شد و دادستان مرودشت با تایید این خبر در گفت وگو با صدای میراث اعلام کرد: حکم پلمپ معدن شهرداری مرودشت در حریم درجه دو تخت جمشید صبح امروز صادر شد و رسیدگی به این پرونده در محاکم قضایی ادامه می‌یابد.

پلمپ معدن شهرداری در کوه رحمت تخت جمشید توسط دادستانی

معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید با حکم قضایی پلمپ شد و دادستان مرودشت با تایید این خبر در گفت وگو با صدای میراث اعلام کرد: حکم پلمپ معدن شهرداری مرودشت در حریم درجه دو تخت جمشید صبح امروز صادر شد و رسیدگی به این پرونده در محاکم قضایی ادامه می‌یابد.

به گزارش روزن آنلاین، اسماعیل سیاوش پور اعلام کرد: معدن سنگ شکن و شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت یک بار در سال ۹۴ با دستور قضایی تعطیل شده بود. ولی شهرداری مرودشت بار دیگر طی دو ماه گذشته فعالیت در این معدن را ادامه داد. 

معدن کوه رحمت پروانه بهره برداری ندارد

دادستان شهرستان مرودشت اعلام کرد: در حال حاضر پروانه فعالیت معدن شهرداری مرودشت اعتبار ندارد و فعالیت مجدد این معدن نیازمند دریافت مجوز محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی است و تا زمانی که شهرداری مرودشت مجوزهای لازم را در اختیار نداشته باشد امکان بازگشایی و فعالیت معدنی در کوه رحمت را ندارد.

اسماعیل سیاوش پور تاکید کرد: با توجه به این که کوه رحمت در عرصه و حریم تخت جمشید قرار دارد و معدن سنگ شکن شهرداری مرودشت نیز در حریم درجه دو تخت جمشید قرار دارد و هرگونه فعالیت در این محدوده تابع قوانین میراث فرهنگی است، بنابراین مجوزی برای فعالیت دوباره معدن صادر نخواهد شد و بدین ترتیب امکان صدور مجدد پروانه فعالیت معدنی برای آن وجود ندارد.

دادستان مرودشت با اشاره به اخبار منتشر شده از فعالیت معدنی شهرداری مردشت در کوه رحمت و در پی آن شکایت میراث فرهنگی برای جلوگیری از ادامه تخریب کوه رحمت اعلام کرد: دستور توقف و منع فعالیت معدن شن و ماسه و سنگ شکن شهرداری مرودشت در کوه رحمت صادر شد.

اسماعیل سیاوش پور در پاسخ به سوال این سوال که با توجه به تخریب های صورت گرفته در عملیات معدنکاوی شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید آن هم بدون اعتبار پروانه فعالیت معدنی چه مجازاتی برای تخریب کنندگان کوه رحمت در نظر گرفته می شود؟ اعلام کرد: پرونده فعالیت معدنکاوی شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید در مرحله دادسرا است و با ارجاع پرونده به دادگاه اگر خسارتی به کوه رحمت و حریم درجه دو تخت جمشید وارد شده باشد با تشخیص قضات پرونده موضوع رسیدگی و حکم قضایی لازم در مورد تخریب کوه رحمت دراین پرونده صادر می شود.

شهردار مرودشت: فعالیت ما در کوه رحمت معترض ندارد

اعلام پلمپ معدن شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید از سوی دادستان مرودشت درحالی صورت گرفته است که دو مرحله تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی تخت جمشید و مرودشت برای توقف فعالیت معدن سنگ شکن شهرداری این شهرستان در حریم درجه دو تخت جمشید با شکست مواجه شد و در آخرین تلاش که صبح دیروز صورت گرفت حتی حاضرین در این معدن برخورد تندی با یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت داشتند و زیر بار توقف فعالیت معدنی در کوه رحمت نرفته بودند.

محمدرضا زارع نیز در گفت‌وگویی ادعا کرده بود که یگان حفاظت میراث فرهنگی به هیچوجه مانع فعالیت شهرداری مرودشت در انجام عملیات معدنی در کوه رحمت نشده و معدنکاوی در این کوه متوقف نشده است.

او گفته بود که فعالیت شهرداری مرودشت در کوه رحمت تخت جمشید هیچ معترضی ندارد و مردم هم اعتراضی به استخراج معدنی از کوه رحمت نداشته اند.

شهردار مرودشت گفته بود که فعالیت معدنی این دستگاه در کوه رحمت تخت جمشید با مجوز انجام شده و مجوزها نیز هر سال تمدید شده است. در حالی که دادستان مرودشت به صدای میراث گفته است که اعتبار پروانه بهره برداری شهرداری مرودشت از معدن کوه رحمت اعتبار ندارد.

کوه رحمت تخت جمشید در عرصه و حریم میراث جهانی تخت جمشید واقع شده و شهرداری مرودشت طی سال های اخیر بیش از ۶۰ هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید را تخریب کرده است. حالا دستگاه قضایی با پلمپ معدن سنگ شکن شهرداری مرودشت بررسی ها برای تخلفات صورت گرفته را با شکایت وزارت میراث فرهنگی آغاز کرده و آنطور که دادستان مرودشت به صدای میراث گفته است، در ادامه بررسی‌ها با متخلفین برخورد می‌شود و در صورت تشخیص قاضی پرونده و پیگیری شکایت از سوی وزارت میراث فرهنگی حکم قضایی لازم در مورد تخریب های صورت گرفته در حریم درجه دو تخت جمشید صادر می شود.

منبع: صدای میراث

منبع: صدای میراث
دیدگاه شما
منتخب سردبیر