دستگاه های اجرایی مکلف به استعلام نشانی اشخاص از سازمان ثبت احوال کشور شدند
هیأت وزیران کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری را مکلف کرد استعلام نشانی اشخاص حقیقی را به صورت برخط از سازمان ثبت احوال کشور دریافت کنند.
همچنین از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، اقامتگاه قانونی هر شخص، نشانی مندرج در پایگاه مذکور است و کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ مکلفند استعلام نشانی اشخاص حقیقی را به صورت برخط از سازمان ثبت احوال کشور دریافت نمایند و مجاز به اخذ نشانی اشخاص حقیقی به جز از طریق خدمت (سرویس) الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور نیستند.
پیش از این نیز بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، اقامتگاه قانونی هر شخص نشانی مندرج شده در پایگاه سازمان ثبت احوال کشور بوده و این سازمان از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویسهای الکترونیکی نسبت به ارائه نشانی قانونی اشخاص حقیقی به تمامی دستگاهها و شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اقدام کرده است.
طبق قانون الزام تخصیص شماره ملی و کد پستی و آیین نامه مربوط به آن مصوبه جلسه یازدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات و نیز ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کلیه شهروندانی که آدرس محل سکونت شان تغییر نموده، موظف اند ظرف مدت ۲۰ روز به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور (سامانه سهیم) به آدرس الکترونیکی sahim.sabteahval.ir و یا آدرس الکترونیکی www.ncr.ir مراجعه و نشانی جدید خود را ثبت کنند تا از هرگونه مشکل احتمالی در ارائه خدمات به آنها جلوگیری شود.