توصیه مرکز پژوهشها به اصلاح کرایه اتوبوسرانی
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیرا در گزارشی که با عنوان «مسئله کمبود و فرسودگی اتوبوس های شهری؛ نیازسنجی و تأمین اعتبار» منتشر کرده است که به ارایه پیشنهادهایی برای کوتاه مدت می پردازد.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیرا در گزارشی که با عنوان «مسئله کمبود و فرسودگی اتوبوس های شهری؛ نیازسنجی و تأمین اعتبار» منتشر کرده است که به ارایه پیشنهادهایی برای کوتاه مدت می پردازد.
به گزارش روزن آنلاین به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، یکی از جدیترین معضلات حوزه حمل ونقل عمومی شهری، کمبود ناوگان فعال وباکیفیت اتوبوسرانی است که خود منجر به کاهش قابلیت اطمینان، افزایش سرفاصله اعزام سفرها و در نهایت کاهش تعداد مسافرین اتوبوس شده است. تعداد ناوگان فعال اتوبوس در شهر تهران در سال 1401 با 55 درصد کاهش نسبت به سال 1395 به 2784 دستگاه رسیده است. به جز در برخی مقاطع زمانی محدود که خرید ناوگان به صورت کامل با سرمایه بخش خصوصی در مشهد و تهران انجام شده، در سایر شهرها چنین اتفاقی رقم نخورده است.
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است که با اصلاح مبلغ کرایه دریافتی از مسافران وپرداخت مناسب و منظم یارانه بلیت توسط شهرداریها، زمینه حضور شرکتهای بخش خصوصی به عنوان تأمین کننده و بهره بردار ناوگان اتوبوسرانی فراهم شود؛ به گونه ای که در بازه زمانی پنجساله 20، تا 40 درصد از اتوبوسهای فعال در شهرهای بزرگ کشور، درمالکیت و بهره برداری بخش خصوصی باشند.
به گزارش روزن آنلاین، در این گزارش آمده است که دولت سیزدهم نیز مشارکت 75 تا 80 درصدی در تأمین اعتبار خرید 4800 دستگاه اتوبوس برای شهرها داشته که تاکنون 25 درصد از ناوگان مدنظر تأمین شده است. برای تأمین نیاز کوتاه مدت یعنی 6 هزار دستگاه تاسه سال آینده، پیشنهاد می شود برای شهرهای باجمعیت باالی 200هزارنفر، دولت در راستای ایفای وظایف قانونی خود مطابق مواد 1 و 7 قانون توسعه حمل ونقل عمومی ومدیریت مصرف ســوخت، به مدت سه سال متوالی در لوایح سنواتی بودجه، محل مصرف حداقل 80 درصد اعتبارات موضوع بند الف ماده 39 قانون مالیات برارزش افزوده را برای تأمین ناوگان حمل ونقل عمومی تعیین کند.