کد خبر: 4131
تجربه لندن در استفاده از ضوابط ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا

هوای لندن چطور پاک شد؟

چشم‌، چشم را نمی‌دید. پروازها لغو شده بود و قطارها از حرکت بازایستاده بودند. روزانه بیش از یکهزار نفر به کام مرگ می‌رفتند. یک دود عظیم همه این‌ها را موجب شده بود. سوزاندن بیش از حد زغال سنگ برای گرم‌شدن در زمستانی سرد، لندن را تیره و تار کرده بود. سال ۱۹۵۲ سالی تلخ برای انگلستان بود. روزهای پایانی سال، مه غلیظی خورشید را از آسمان همیشه ابری لندن محو کرد. اتفاقی که حتی تاثیراتی در جایگاه چرچیل، نخست وزیر وقت لندن هم داشت. اما چه شد که لندن بعد از آن مه‌دود که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان فاجعه‌ای محیط زیستی یاد می‌کنند، عبور کرد؟

هوای لندن چطور پاک شد؟

روزن آنلاین - چشم‌، چشم را نمی‌دید. پروازها لغو شده بود و قطارها از حرکت بازایستاده بودند. روزانه بیش از یکهزار نفر به کام مرگ می‌رفتند. یک دود عظیم همه این‌ها را موجب شده بود. سوزاندن بیش از حد زغال سنگ برای گرم‌شدن در زمستانی سرد، لندن را تیره و تار کرده بود. سال ۱۹۵۲ سالی تلخ برای انگلستان بود. روزهای پایانی سال، مه غلیظی خورشید را از آسمان همیشه ابری لندن محو کرد. اتفاقی که حتی تاثیراتی در جایگاه چرچیل، نخست وزیر وقت لندن هم داشت. اما چه شد که لندن بعد از آن مه‌دود که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان فاجعه‌ای محیط زیستی یاد می‌کنند که ظرف مدت چند روز جان دست‌کم 12 هزار نفر را گرفت، عبور کرد؟

لندن آلودگی هوا

به گزارش روزن آنلاین، انتشار گاز ناشی از سوزاندن زغال سنگ حدود ۷۰ سال پیش لندن را دچار یک بحران عظیم کرد. بحرانی که البته ۴ سال بعد از آن اتفاق یعنی در سال ۱۹۵۶ با تصویب قانون هوای پاک مدیریت شد. این قانون در وهله اول استفاده از زغال سنگ در مناطق شهری را محدود کرد. در وهله دوم مناطقی بدون دود تعریف شدند که در آن‌ها استفاده از سوخت‌های بدون دود مجاز بود. همچنین دولت در آن سال مشوق‌هایی برای استفاده از سوخت پاک ایجاد کرد. کارخانجات هم موظف شدند تا از سیستم‌های کاهنده آلودگی در تاسیساتشان استفاده کنند. مه‌دود عظیم در لندن تکرار نشد و این قانون در سال ۱۹۵۶ به کشورهای اروپایی دیگر هم تسری پیدا کرد؛ قانونی که چندان پیچیده نبود و بر استفاده از تجهیزات موثر کاهنده انتشار آلاینده‌ها و تقویت استاندارد سوخت مصرفی صنایع متمرکز بود.

هوای لندن در روزهای آلوده تهران

براساس اطلاعات سایت AQICN، در حالی که تهران یکی از آلوده‌ترین روزهای جهان است، هوای لندن اکنون در وضعیت مطلوب است. آن‌طور که در تصویر مشخص است، شاخص کیفیت هوا در اغلب محله‌های لندن، امروز با وجود برودت هوا سبز رنگ و به اصطلاح «پاک» است و آلاینده ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون این روزها در آسمان لندن جولان نمی‌دهد، بلکه بلای جان تهرانی‌ها شده است. 

بررسی‌های روزن آنلاین از سایت شهرداری لندن نشان می‌دهد که این پایتخت اروپایی پیشرفت چشمگیری در مهار آلودگی هوا داشته است. تعداد سایت های نظارتی در سراسر لندن که برای کنترل الاینده NO2 بود از 56 سایت در سال 2016 به تنها پنج سایت در سال 2023 کاهش یافته است؛ چراکه صورت مساله این آلاینده دیگر موضوعیت سابق را ندارد. همچنین تعداد ساعاتی که غلظت NO2 بیش از حد قانونی ساعتی در بریتانیا بوده است، در این مدت بیش از ۹۹ درصد کاهش یافته است.

اما چه شد که قانون هوای پاک در لندن کار کرد و با این حال، در ایران قانون مشابه عملکرد مطلوبی ندارد؟

لندن

اقدامات صادق خان

بررسی‌های روزن آنلاین از منابع انگلیسی زبان، به برنامه‌های موثر بر اصلاح کیفیت هوا یا «ULEZ» می‌رسد؛ برنامه‌ای که به طور مشخص صادق خان، شهردار لندن نقش مهمی در اجرای آن‌ها داشته است. صادق خان در سال ۲۰۱۶ شهردار لندن شد. از مهم‌ترین اقدامات ذیل این برنامه ایجاد منطقه انتشار محدود است که در سال‌ ۲۰۱۹ اجرایی شده و هدف اصلی آن کاهش آلایندگی ناشی از خودروهاست. 

اصطلاح ULEZ به معنای «منطقه با انتشار بسیار کم آلاینده» است. در این مناطق، خودروهایی که آلایندگی بالایی دارند، باید عوارضی سنگین پرداخت کنند. هدف از ایجاد ‌ULEZ، تشویق مردم به استفاده از وسایل‌‌‌نقلیه عمومی، دوچرخه یا خودروهای برقی است. بر اساس این قاعده خودروهایی که استانداردهای محیط زیستی را کسب نکنند، در صورت تردد در محدوده‌های پرترافیک شهر، ملزم به پرداخت عوارض محیط زیستی هستند. این قاعده سبب شد دی اکسید نیتروژن تا حد زیادی در مرکز شهر لندن کاهش پیدا کند. ایده او در سال ۲۰۲۱ به سایر مناطق لندن هم رسید و تاثیر بیشتری بر کاهش آلودگی مناطق مسکونی هم داشت.

به گزارش روزن آنلاین، شهردار لندن برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هم برنامه‌های جدی داشته و بخشی از آنها را اجرا کرده است. توسعه و ایجاد اتوبوس‌های برقی و هیبریدی در دوره او جدی‌تر دنبال شدند. این اقدام در لندن نه تنها موجب کاهش آلودگی هوا بلکه باعث تقویت مصرف انرژی پاک هم شد. او همچنین مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی ایجاد کرد و شبکه ایستگاه‌های شارژ خودرو برقی را در شهر گسترش داد. صادق خان که برخی منابع او را از پیشگامان توسعه پایدار می‌دانند در برنامه‌های اجراییش به دنبال افزایش فضای سبز جدید برای بهبود کیفیت هوا و رفاه عمومی هم بود. اما  یکی از برنامه‌هایی که به جدیت در لندن دنبال می‌شود افزایش آگاهی عمومی درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت است. برنامه‌هایی که سبب شد تا افکار عمومی نسبت به پدیده آلودگی هوا مسئولیت بیشتری احساس کند.

دیدگاه شما
منتخب سردبیر