صورت مساله تهران از نگاه حناچی
شهردار سابق تهران با اشاره به جان باختن سالانه حداقل هفتهزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران و با تاکید بر اینکه آمار واقعی به مراتب بیشتر است، بر ضرورت توسعه دوچرخه در تهران و کنترل موثر آلایندهها تاکید کرد و گفت: راه دیگری غیر از این وجود ندارد.
شهردار سابق تهران با اشاره به جان باختن سالانه حداقل هفتهزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران و با تاکید بر اینکه آمار واقعی به مراتب بیشتر است، بر ضرورت توسعه دوچرخه در تهران و کنترل موثر آلایندهها تاکید کرد و گفت: راه دیگری غیر از این وجود ندارد.
به گزارش روزنآنلاین، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در تازهترین نشست از سلسله نشستهای «شهرآورد» که به همت کمیته مدیریت شهری حزب همبستگی دانشآموختگان ایران برگزار میشود، به تشریح چالشها و تجربیات خود در حوزه مدیریت شهری پرداخت.
در ابتدای این نشست، رضا بخشی، مسوول کمیته مدیریت شهری حزب همبستگی متخصصان ایران به طرح نقد خود نسبت به شهردار سابق تهران پرداخت و به مخالفت و مقاومت شهرداری تهران در آن دوره، در برابر نهادهای مدنی، از جمله شورای اسلامی شهر تهران و شورایاریها اشاره کرد.
در ادامه حناچی با اشاره به مسوولیت پیشین خود در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری، گفت: به رغم تصویب بهترین طرحها در شورای عالی شهرسازی، در عمل با موانع جدی در اجرای آنها مواجه بودهاند.
وی همچنین به مشکلات نظام تصمیمسازی و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: نظام مدیریت شهری ما دچار عدم توازن است؛ درآمدها و هزینهها تراز نیستند و ۸۰ درصد بودجه کلانشهرها به درآمدهای ناشی از شهرسازی وابسته است.
شهردار سابق تهران در ادامه به تلاشهای دوره خود برای ایجاد شفافیت در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: ما هیچ چیزی را امضا نکردیم که توجیه تخصصی نداشت.
وی همچنین از دستگاههای نظارتی انتقاد کرد و افزود: متأسفانه دستگاه نظارتی معمولاً بعد از وقوع تخلف اقدام میکند.
وی تأکید کرد که باید به مشکلات اساسی نظام مدیریت شهری پرداخته شود و با اشاره به عدم تمرکز در پهنه جنوبی البرز و تهران، گفت: سیاستهایی که تحت عنوان مجموعه شهری تهران مطرح میشود، نیازمند توجه ویژهای هستند.
حناچی در ادامه به اهمیت مشارکت مردم در فرآیند مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: شهروندان باید احساس کنند که صدای آنها شنیده میشود و در تصمیمگیریها مشارکت دارند.
او بر لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای مشارکت عمومی تأکید کرد و افزود: اگر مردم در صحنه نباشند، مافیای شهر همه چیز را میبرد؛ مردم باید در طراحی و اجرای پروژههای شهری دخیل باشند، نه تنها کیفیت تصمیمات بهتر خواهد شد بلکه حس تعلق به شهر نیز افزایش مییابد.
وی همچنین به چالشهای زیستمحیطی تهران اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا، ترافیک و کمبود فضای سبز از جمله مسائلی هستند که نیازمند توجه فوری و راهکارهای عملیاتی هستند.
حناچی با بیان اینکه ما باید به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم، افزود: این توسعه باید به گونهای باشد که نه تنها نیازهای امروز را برآورده کند، بلکه نسلهای آینده را نیز در نظر بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش، به ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت شهری پرداخت و گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند نقش مهمی در بهبود خدمات شهری ایفا کند.
وی به مثالهایی از شهرهای هوشمند اشاره کرد و گفت: ما باید به سمت ایجاد زیرساختهای دیجیتال برای تسهیل در خدماترسانی به شهروندان حرکت کنیم.
حناچی در سخنانی هشداردهنده درباره ضرورت کنترل آلاینده ها و جدی گرفتن توسعه دوچرخه در تهران، گفت: راه دیگری غیر از این وجود ندارد. ما باید به سمت کنترل آلایندهها حرکت کنیم. مردم انگلستان یک روز در سال 1955 از خواب برخاستند و دیدند که ۳۰هزار نفر از خواب بیدار نشدهاند. در آن زمان، لندن زغالسنگ میسوزاند. چند هفته پیش شنیدید که در انگلستان جشن گرفتند که دیگر زغالسنگ نمیسوزانند.
وی ادامه داد: در کشور ما، بهویژه در تهران، این آمار رسما اعلام نمیشود، اما اگر یک روز به بهشت زهرا (س) رفتید و روزهایی که آلودگی بالاست را دقت کردید، متوجه میشوید که در حالت عادی بهطور متوسط روزانه ۱۵۰ نفر فوت میکنند. این آمار در روزهای اینورژن، بالاتر است و گفته نمیشود که این افراد بر اثر آلودگی و ایست قلبی ناشی از آن فوت کردهاند. اگر به آمار مراجعه کنید، تخمین زده میشود که تلفات آلودگی کمتر از ۷۰۰۰ نفر در سال نیست.