کد خبر: 1900
ادعای زاکانی درباره کاهش زمان صدور پروانه رد شد

زمان صدور پروانه ساختمانی به بیش از یکسال رسید!

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران آمار جدیدی از زمان انتظار صدور پروانه منتشر کرد که نشان می‌دهد بر خلاف ادعای مدیران شهرداری تهران، این رمان از کمتر از ۱۰ ماه به بیش از یکسال افزایش یافته است. احمد صادقی همچنین از عدم بارگذاری مصوبات کنیسیون ماده پنج در سامانه مربوطه طی دوماه و نیم اخیر انتقاد کرد.

زمان صدور پروانه ساختمانی به بیش از یکسال رسید!

 

به گزارش روزن‌آنلاین، احمد صادقی با بیان اینکه شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل، سیاست افزایش نوسازی شهری و رونق ساخت و ساز بافت فرسوده را جزو سیاست‌های اصلی خود برشمرده است، گفت: اما بررسی آمار ها نشان می‌دهد که در تعداد کل صدور پروانه ساختمان و پروانه شهرسازی و پروانه تخریب و ن‌سازی ۸۶۹۳ مورد بوده که بسیاری نیز تمدیدی است.

وی ادامه داد: با سه مرحله‌ای کردن مراحل از زمان درخواست تا شروع عملیات ساختمانی ، باوجود اینکه شاید شهرداری در سریعترین زمان به صدور فیش عوارض می رسد، اما فرایند اصلی ساخت و ساز که با شروع عملیات ساختمانی است، با تاخیر بیشتری همراه شده است.

وی افزایش آمار صدور پروانه ساختمانی در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را نیز زیر سوال برد و گفت: این افزایش صرفا در قیاس با سال ۱۴۰۱ بوده و آمار صدور پروانه از سال ۱۳۹۸ کمتر است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ در حوزه شهرسازی، مراجعات و درخواست ها بسیار کاهش یافته است و طبق گزارش خزانه دار شورای شهر نیز کاهش شدید درآمد در حوزه شهرسازی مشاهده می‌شود. این موضوع، مدیریت شهری را در اجرای برنامه‌های حیاتی خود در حوزه حمل و نقل با چالش مواجه می‌کند. 

صادقی با اشاره به اینکه در خصوص زمان صدور پروانه ، موارد متعددی مبنی بر حذف و ادغام فرایند های مرتبط با حوزه‌های ایمنی و فضای سبز صورت گرفته است، افزود: بسیاری از کنترلهای فنی در حوزه آتشنشانی و نحوه ارسال پرونده به کمیسیون ماده هفت، به حوزه شهرسازی محول شده است؛ اما زمان صدور پروانه نه تنها کاهش بلکه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: موارد متعددی مثل کمیسیون های داخلی شهرسازی و کنترل نقشه و یا بازرسی فنی نه تنها تحول موثر و ملموسی نداشته اند بلکه کندتر شدن فرایند ها در آن محسوس می باشد. مشخص نیست که این اصرار و پیگیری های مربوط به حوزه های خارج از شهرسازی ، در درون حوزه شهرسازی مناطق انجام نمی پذیرد. 

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت: باوجود اینکه چند فرایند حذف و ادغام شده است، اما زمان صدور پروانه از میانگین ۲۹۰ روز در سال ۱۳۹۹به میانگین ۳۷۰ روز در حال حاضر رسیده است. اعلام ارقام ۴۰ و ۵۰ روز بابت صدور پروانه در دفاتر خدمات الکترونیک و حوزه شهرسازی مناطق نیز برای مردم و نمایندگان مردم در شورای شهر قابل پذیرش نیست. 

صادقی افزود: همچنین با وجود زیرساخت سیستمی و تاکید شورای اسلامی شهر ، مصوبات کمیسیون ماده 5 شهر تهران درسامانه شفافیت از جانب حوزه شهرسازی از تاریخ 11 تیرماه به بعد بارگذاری نمی‌شود.

دیدگاه شما
منتخب سردبیر