کد خبر: 1635
صحت‌سنجی یک ادعا درباره هتل ولنجک

عملیات ساختمانی برج 30 طبقه متوقف شده است؟ صادق کاشانی پاسخ می‌دهد

13 خرداد امسال خبر رسمی ابطال مجوز ساخت هتل 30 طبقه در ولنجک تهران با رای دیوان عدالت اداری منتشر شد و سخنگوی قوه قضاییه نیز به تازگی خبر از توقف عملیات ساخت این هتل که در ارتفاع بالای 1800 متر نیز واقع شده است خبر داد؛ اما اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که کارگاه ساختمانی این برج بلند که در حریم گسل هم قرار دارد، همچنان فعال است.

عملیات ساختمانی برج 30 طبقه متوقف شده است؟ صادق کاشانی پاسخ می‌دهد

13 خرداد امسال خبر رسمی ابطال مجوز ساخت هتل 30 طبقه در ولنجک تهران با رای دیوان عدالت اداری منتشر شد و سخنگوی قوه قضاییه نیز به تازگی خبر از توقف عملیات ساخت این هتل که در ارتفاع بالای 1800 متر نیز واقع شده است خبر داد؛ اما اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که کارگاه ساختمانی این برج بلند که در حریم گسل هم قرار دارد، همچنان فعال است.

شاکیان این پرونده بنا دارند در یک بازدید میدانی ظرف چند روز آینده وضعیت این پروژه ممنوعه را بررسی کنند و به زودی معلوم می شود آیا شهرداری تهران در طول سه ماه گذشته به طریق دیگری برای این برج بلند در کوهپایه تهران، پروانه ساختمانی صادر کرده است یا نه؟ این خبر را صادق کاشانی، حقوقدان و وکیل پرونده شکایت به دیوان عدالت اداری بابت صدور جواز ساخت هتل ولنجک به روزن آنلاین می دهد.

صادق کاشانی در گفت‌وگو با روزن‌آنلاین، با یادآوری دو شکایت همزمان درباره صدور مجوز ساخت هتل 30 طبقه ولنجک به دیوان عدالت اداری، خاطرنشان کرد: یکی از این شکایات توسط سازمان بازرسی صورت گرفته بود و شکایت دیگر از سوی چهار تن از کارشناسان و اساتید شهرسازی با وکالت بنده انجام شد. در نهایت با رسیدگی همزمان به هر دو شکایت مذکور، مصوبه کمیسیون ماده پنج که مجوز ساخت این هتل را در شمال ولنجک در حریم گسلی و در ارتفاع بیش از 1800 متر با وجود ممنوعیت آن، صادر کرده بود، با رای دیوان ابطال شد. 

وی با بیان اینکه اخیرا نیز سخنگوی دستگاه قضا از توقف کامل ساخت و ساز در این نقطه خبر داد، افزود: سخنگوی قوه قضایی اعلام کرد پرونده ابطال پروانه ساختمانی صادر شده برای این هتل همچنان در شعبه اول دیوان عدالت اداری در جریان و در حال رسیدگی است و از آنجا که بحث قصور و تقصیر برخی مسوولان مربوطه مطرح است، درخواست تعقیب کیفری آنها نیز توسط سازمان بازرسی کل کشور درخواست و در همین خصوص پرونده ای در دادگستری تشکیل شده است. در هر صورت عملیات ساختمانی در این پروژه متوقف شده و تا زمان تعیین تکلیف نهایی نیز متوقف خواهد ماند.

کاشانی با بیان اینکه شکات پرونده یعنی آقایان جابری مقدم، شکوهی زاده، خیرالدین و عبدالله زاده به اتفاق بنده در هفته جاری برای بررسی این موضوع که آیا واقعا عملیات ساختمانی متوقف شده است یا نه، از این نقطه بازدید میدانی خواهند داشت. سالهاست هیچ مجوز ساخت و ساز جدیدی در ارتفاع بالای 1800 متر صادر نمی شود؛ اما شهرداری تهران اصرار زیادی به ساخت این هتل در ارتفاع 1900 متری دارد و شنیده شده پس از ابطال مجوز اولیه کمیسیون ماده پنج توسط دیوان، شهرداری بار دیگر این پرونده را در کمیسیون مذکور مطرح کرده و برای آن مصوبه ای دریافت کرده است. اما ظاهرا در مصوبه جدید هم قید شده که باید نظر شورای عالی شهرسازی و معماری در این خصوص اخذ شود. با این حال پرونده مذکور در شورای عالی مطرح نشده است.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه انتظار می رود شورای عالی شهرسازی و معماری هر چه زودتر به این موضوع ورود و اعلام موضع کند، یادآور شد: دکتر صادق مالواجرد که اکنون در کسوت وزیر راه و شهرسازی، ریاست شورای عالی شهرسازی و معماری را نیز بر عهده دارد، فردی بود که با مجوز دادن به این هتل در زمانی که دبیر شورای عالی شهرسازی و عضو کمیسیون ماده پنج بود مخالفت کرد و حالا انتظار این است که در کسوت وزارت نیز همان مواضع را قبل از اینکه کار از کار بگذرد، دنبال کنند.

سرنوشت گود هتل ولنجک

به گزارش روزن آنلاین، پروژه های ممنوعه که بعضا قبل از صدور پروانه ساختمانی یا با داشتن جواز ساختی که نا به جا و در یک فرآیند رسیدگی ناسالم صادر شده است، بعدتر عموما به یک دردسر تازه برای شهر تبدیل می شوند. گود برج میلاد و گود متعلق به بابک زنجانی از همین موارد بوده که عموما هم مثل یک زخم روی تن تهران تا مدت ها باقی می مانند. اما اگر مخالفان ساخت هتل مساله دار در نقطه ممنوعه پیروز شوند و پرونده این پروژه برای همیشه بسته شود، تکلیف کارگاه ساختمانی به جا مانده چه خواهد شد؟

ساخت و ساز هتل ولنجک

کاشانی در این رابطه توضیح داد: در مورد اینکه اراضی مذکور بنا بوده بخشی از کمربند سبز تهران باشد، حرف و سخنی وجود دارد. به طور کلی اینکه بعدا با این اراضی چه خواهد شد فعلا نامشخص است اما آنچه قطعیت دارد این است که با هیچ منطقی نمی‌توان ضوابط متعدد شهرسازی را دور زد و به ساخت یک هتل 33 طبقه در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر، شرایط ترافیکی بغرنج است و در حریم گسل واقع شده است، چراغ سبز نشان داد.

 

دیدگاه شما
منتخب سردبیر