کد خبر: 2862

نماینده مجلس: واردات بنزین در مقاطعی از سال اجتناب ناپذیر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصرف بنزین به علت پرمصرف بودن خودرو‌ها افزایش یافته و واردات بنزین اجتناب‌ناپذیر است.

نماینده مجلس: واردات بنزین در مقاطعی از سال اجتناب ناپذیر است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مصرف بنزین به علت پرمصرف بودن خودرو‌ها افزایش یافته و واردات بنزین اجتناب‌ناپذیر است.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در مراسم سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایرانگفت: از دهه ۸۰ که تصمیم گرفته شد برای بهینه‌سازی مصرف انرژی به مردم یارانه نقدی داده شود، تاکنون پیشرفت خاصی در این حوزه نداشته‌ایم.

وی افزود: مردم عادی روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را بلد نبودند و برای اجرای این طرح‌ها توسط بخش خصوصی نیز، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر به شکل بسیار مترقی تصویب شد، اما برای اجرای آن، دستورالعمل بسیار بدی نگاشته شد که عملا کاری پیش نرفت. این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: مشکل فعلی حوزه بهینه‌سازی، مشکل در تصمیم گیری نهایی در سطوح بالاست و به همین علت، دستگاه‌های فعلی متولی بهینه‌سازی کارایی نداشته‌اند.

 در ادامه این مراسم، مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین هدر رفت انرژی در کشور به علت غیراستاندارد بودن تجهیزات انرژی‌بر در بخش‌های مختلف است و خیلی به مردم ارتباطی پیدا نمی‌کند.

وی تأکید کرد: مصرف انرژی در بخش‌های مختلف نسبت به استاندارد‌های بین‌المللی بسیار بالاست به گونه‌ای که ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در برق به بیش از ۱۷.۵ هزار مگاوات رسیده و در حوزه بنزین در مقاطعی از سال، روزانه ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین داریم، در زمستان امسال نیز ناترازی گاز به ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

 این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر این که هر طرحی در حوزه بهینه‌سازی باید با در نظر گرفتن سرمایه‌های اجتماعی باشد، گفت: افزایش تولید انرژی برای کاهش ناترازی لازم است، اما اولویت کشور باید اجرای طرح‌های بهینه‌سازی باشد. وی اظهار کرد: منابع مالی در کشور برای طرح‌های بهینه‌سازی با مشارکت مردم وجود دارد و فقط باید اعتماد مردم را جلب کرد. اخیرا مردم برای ثبت نام خرید خودرو، حدود ۱۰ میلیارد دلار از سرمایه خود را در حساب یک شرکت خودروسازی بلوکه کردند که تقریبا ۱۰ برابر ارزش بورسی آن شرکت بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: ایرنا
دیدگاه شما
منتخب سردبیر