کد خبر: 2838

فراجا مجهزتر می‌شود؛ اول شوکر، حالا دوربین روی لباس

فرمانده فاوای فراجا از نسب ۵۰ هزار دوربین روی لباس پلیس خبر داد.

فراجا مجهزتر می‌شود؛ اول شوکر، حالا دوربین روی لباس

فرمانده فاوای فراجا از نسب ۵۰ هزار دوربین روی لباس پلیس خبر داد.

به گزارش روزن آنلاین، «شاید سال‌ها قبل استفاده از فناوری برای سازمان‌ها یک مزیت بود، اما حالا استفاده از فناوری ضامن بقای سازمان است» این را سردار احمد دولت‌خواه، فرمانده فاوای فراجا در مصاحبه با روزنامه همشهری می‌گوید.
با همین رویکرد هم این روز‌ها شاهد مجهزتر شدن پلیس هستیم. همین چند روز پیش بود که جانشین فرمانده کل پلیس ایران از تجهیز تمامی پلیس‌های تخصصی فراجا به اسلحه شوکر برقی خبر داد. او این اقدام را "اولویت پلیس" دانست و گفت: «در حال تامین و ساخت این سلاح‌ها و الحاق آن‌ها به نیرو‌ها هستیم.»
اکنون نیز سردار احمد دولت‌خواه، فرمانده فاوای فراجا خبر داده که «تا هفته فراجا ۲۸ هزار دوربین البته اعم از آفلاین و آنلاین در سازمان داشتیم. در هفته فراجا حدود ۱۸ هزار دستگاه دوربین به این تعداد اضافه کردیم که حدود ۹ هزار دستگاه از آن‌ها در اختیار کلانتری‌ها قرار گرفت. همین تعداد به راهور و پلیس راه داده شد و تلاش این است که مامورانی را که در میدان هستند تجهیز کنیم. تدبیری که فرمانده کل فراجا دارند این است که دوربین برای کارکنان مثل ابزار و ادوات شخصی باشد و دست به‌دست نشود و همیشه همراه مأمور باشد. ان‌شاءالله به‌زودی به مرز ۵۰ هزار دوربین البسه خواهیم رسید.»
او در توضیح نحوه کار دوربین‌ها نیز گفت: «۲ حالت دارد؛ درحالت نخست ماموری که چندین ساعت در ماموریت بوده، تصاویر به‌صورت آفلاین در دوربین ذخیره می‌شود، اگر اتفاقی بیفتد و نیاز باشد تصاویر استخراج شود، وقتی مأمور به مرکز برگشت، اطلاعات دوربین تخلیه می‌شود. در حالت دوم دوربین‌های آنلاین به این شکل هستند که علاوه بر ذخیره‌سازی‌ای که انجام می‌شود، در آن‌ها سیم‌کارت‌هایی وجود دارد که اطلاعات میدانی را به سلسله‌مراتب فرماندهی منتقل می‌کند؛ مثلا در ماموریت رهایی گروگان نیاز است که در لحظه، فرماندهان مربوطه این صحنه را رصد و هدایت کنند؛ بنابراین از این دوربین استفاده می‌شود و فرماندهان به‌صورت برخط از آنچه در میدان اتفاق می‌افتد، اطلاع پیدا می‌کنند.»
نکته قابل توجه دیگر درباره استفاده از دوربین این است که گویا صرفا مختص به پلیس نیست. فرمانده فاوای فراجا گفته: «برنامه پلیس این است که همه ضابطان قضایی، یعنی همه نیرو‌هایی که در ماموریت‌های میدانی حضور دارند یا در تعامل با مردم هستند، تجهیز شوند. این موضوع در برنامه قرار گرفته و باید اجرا شود.»
او همچنین از دولت خواسته که کمک مالی کند تا این پروسه سریعتر طی شود و گفته: «اگر تعلل صورت گیرد ممکن است تجهیزات دچار فرسودگی شوند. در این صورت جایگزین کردن دچار مشکل می‌شود و توسعه آسیب می‌بیند. امیدواریم دولت از نظر مالی از این طرح حمایت کند تا تجهیزات یک‌جا تهیه شود و خودش را به‌صورت یک‌دفعه در طرح نشان دهد. اگر وقفه بیفتد، دچار چالش می‌شویم.»

منبع: رویداد 24

منبع: رویداد 24
دیدگاه شما
منتخب سردبیر