درآمد باورنکردنی صداوسیما از فوتبال سرخابی ها، ۳۱ هزار میلیارد تومان ناقابل
طبق تعرفه رسمی صدا و سیما تنها برای پخش زنده ۶۰ بازی سرخابی ها در فصل جاری تلویزیون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد دارد حالا فرض کنید تلویزیون برای جذب آگهی بیشترچوب حراج به آنتن خودش بزند، فرضا ۹۰ درصد یعنی تنها ۱۰ درصد از درآمد ممکن را کسب کند رقم ناقابل ۳ هزار میلیارد تومان!
روزنامه فرهیختگان
هفته سوم بیستودومین دوره لیگ برتر درحالی روز گذشته به پایان رسید که مشکلات میان سازمان صداوسیما و فدراسیون فوتبال و مشخصا دو تیم استقلال و پرسپولیس همچنان پابرجاست. مشکلاتی که ریشه در مسائل مالی دارد و قوانین و مقرراتی که اتفاقا در این حوزه شفاف هستند و سالهاست در کشورهای دیگر که لیگ فوتبال و رشتههای پرطرفدار دیگری دارند، حل شده است.
اعتراضات مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در روزهای اخیر را احتمالا شنیدهاید و ازسوی دیگر هم کادرهای کوچک و حتی روی اعصاب تلویزیون از بازیهای این دو تیم را هم در این سه هفته دیدهاید. کادرهایی که فارغ از بیاحترامی به چشمهای مخاطبان میلیونی مثلا قرار است مانع از دریافت سهم تبلیغات محیطی این دو باشگاه شوند. در این سه هفته شاهد تهدیداتی هم مانند جلوگیری از ورود دوربین صداوسیما به ورزشگاهها بودهایم. تهدیداتی که البته رنگ عمل به خودشان ندیدند و در به روی همان پاشنه قبلی است. در اینکه فوتبال در کشور ما ورزش محبوبی است کسی شک ندارد و طبق آمار سازمان صداوسیما پخش این رشته از تلویزیون هم طرفداران فراوانی دارد و بخش عمدهای از همین مخاطبان فعلی تلویزیون هم بهدلیل پخش مسابقات فوتبال است. ازسوی دیگر میدانیم که یکی از منابع درآمدی باشگاهها در همهجای دنیا، حق پخش تلویزیونی است. موردی که در کشورهای دیگر حل شده و در یک فرآیند تعاملی این اتفاق صورت میگیرد و استفاده از شیوهها و تکنولوژیهای تازه، این فرآیند را برای مخاطبان جذابتر و برای باشگاهها و رسانه، سودآورتر میکند.
اجازه بدهید شما را با یک عدد شگفتانگیز آشنا کنیم؛ سایت Sportscriber نوشته که در فصل 2021-2020 منچسترسیتی 153میلیون پوند از حق پخش بازیهایش بهدست آورده و لیورپول هم 151میلیون پوند و منچستریونایتد بدون رونالدو هم، 148میلیون پوند بهدست آورده بودند. کافی است بدانید که قیمت پوند روز جمعه حدود 35هزار تومان، رقمی که حدودا عاید هرکدام از این تیمها میشود در حدود 5هزار میلیارد تومان است. حالا شاید بتوانید اهمیت حق پخش بازیهای فوتبال را درک کنید. این رقم، تنها بخشی از منابع درآمدی باشگاههای فوتبال جهان است. آنقدر درباره حق پخش تلویزیونی در رسانههای عمومی و فضای مجازی حرف زده شده که احتمالا بدانید بهطور کلی سه نوع حق پخش تلویزیونی به نامهای «حق پخش زنده»، «حق پخش غیرزنده» (که در این نوع حق پخش، زمان گذشته از ساعت این بازیها عامل مهمی برای قیمتگذاری است) و «حق پخش خلاصه یا صحنههای مهم بازی» وجود دارند.
جالب است بدانید آن دسته از شبکههای خبری که حق پخش نوع سوم را نخریده باشند، حتی گلهای بازیها را هم نمیتوانند پخش کنند و باید تنها به نشان دادن چند عکس یا حتی صرفا درج نتایج اکتفا کنند و اینجا جایی است که میتوانیم شاکر باشیم! شبکهای که حق پخش یک مسابقه ورزشی زنده را خریده باشد، حق پخش بازیها را به دو شکل دیگر دارد. آنها علاوه بر بازارهای داخلی، فدراسیونها و سازمانهای لیگ فوتبال میتوانند حق پخش مسابقاتشان را در بازارهای خارجی بهصورت جداگانه بفروشند.
حالا بیایم سراغ ماجرای حق پخش بازیهای لیگ خودمان. براساس قانون بودجه سال۹۹ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید بهنسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزشوجوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود. البته این نسبت خود محل مناقشه است و طی دوسال گذشته تلاش وزارت ورزش برای بیشتر کردن سهمش حداقل تا 50درصد، بینتیجه مانده است. براساس قانون بودجه سال۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰میلیارد تومان برآورد شده بود که با همان نسبت ۳۰ به 70، سهم وزارت ورزشوجوانان از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی برابر ۴۵میلیارد تومان محاسبه میشود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صداوسیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت میکرد. همچنین در لایحه بودجه سال۱۴۰۱، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵میلیارد تومان برآورد شده که بازهم با همان نسبت ۳۰ به ۷۰، سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵میلیارد تومان میشود.برنامه «فوتبال برتر» به تاریخ بیستودوم مرداد سراغ این دعوای قدیمی رفت. این برنامه بدون حضور هیچ کارشناسی و بیشتر در واکنش به نامه روز قبل باشگاههای استقلال و پرسپولیس بود که خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما خواهان رعایت برخی از حقوق دو باشگاه شده بودند. مجری برنامه مدعی شد که سازمان صداوسیما براساس بند«پ» ماده92 قانون برنامه ششم توسعه به وظایف خود درقبال فوتبال عمل کرده و بهاصطلاح حق پخش باشگاهها را پرداخت کرده است. استناد میثاقی به قانونی بود برخلاف نظر وزارت ورزش در زمان مسعود سلطانیفر که به تصویب مجلس رسیده بود. براساس بند«ط» تبصره۹ و به استناد بند«پ» ماده۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزشوجوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند.
در همین روز، مصطفی محمدی، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما اعلام کرد درآمدهای ناشی از حق پخش در دوسال گذشته به خزانه واریز شده و بهزودی بخش اول این درآمدها در سال۱۴۰۱ نیز به حساب خزانه واریز خواهد شد. این جملات بهمعنی اتمام ماجرا نبود. صادق درودگر بهعنوان نماینده سازمان لیگ به شبکه خبر رفت و با نماینده صداوسیما مناظره کرد و درباره ارقام ادعایی، صحبتهای تازهای مطرح کرد. او در این برنامه گفت وزارت ورزش در سال1400، هفتونیم میلیارد تومان از سازمان برنامهوبودجه دریافت کرده که اگر قرار باشد این مبلغ بهصورت مساوی بین فدراسیونها تقسیم شود، هر فدراسیون 140میلیون تومان دریافت خواهد کرد! با صحبتهای درودگر مشخص شد که ادعای مجری برنامه فوتبال برتر و رئیس مرکز طرح برنامه مبنیبر اینکه حق پخش باشگاهها پرداخت شده، درست است اما آیا رقم پرداختی هم صحیح است؟ هر فدراسیون 140میلیون تومان؟ بهجز رشته فوتبال و کمی والیبال و کشتی، کدام رشتهها میتوانند پیش از پخش بازیهایشان، آگهی جذب کنند؟ این رقمها در مختصات ارقام نقلوانتقالات فوتبالی نیست. امسال، چند فوتبالیست با رقم هفتونیم میلیارد قرارداد بستند؟ موضوع جذاب شد. دعوا بر سر رقمهایی است که این وسط جذبشده و چاه نفتی بهنام فوتبال که هنوز هم درآمد دارد و البته که درآمد قابل اعتنایی است. صداوسیما براساس کدام قانون هفتونیم میلیارد پرداخت کرده و مدعی است که حق فوتبال را در یکسال پرداخت کرده است؟ درآمد واقعی باشگاههای استقلال و پرسپولیس از پخش تلویزیونی چقدر است؟ تعرفههای تلویزیون برای آگهیهای بازیهای زنده این دو تیم در لیگ چقدر است؟ با ما همراه شوید تا بدانید آیا این دعوا آنقدرها که میگویند اهمیت دارد یا خیر و صحبت از رد و بدل شدن چه ارقامی است؟