میانگین نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی باز هم نپلئونی شد!!
رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میانگین نمرات ۱۰.۹۸ دانشآموزان در امتحانات نهایی امسال گفت: عملکرد دانشآموزان دختر بهتر از پسران است.
رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به میانگین نمرات ۱۰.۹۸ دانشآموزان در امتحانات نهایی امسال گفت: عملکرد دانشآموزان دختر بهتر از پسران است.
به گزارش روزن آنلاین، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری با رسانهها اظهار کرد: ۴۰۰ طراح سؤال ۷۲ ساعت در قرنطینه بودند تا کار طراحی سؤالات را انجام دهند و هنگام سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید از طراحان خواستم تا ۱۲ روز در قرنطینه بمانند تا بتوانیم از سؤالات طراحی شده آنها استفاده کنیم و ۳۶ نفر برای امتحانات اول و دوم به مدت ۱۲ روز در قرنطینه ماندند.
وی افزود: ۶۰ میلیون پاسخنامه توسط مصححان طراحی شد و ۵۰ هزار دبیر تخصصی مشارکت داشتند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۳۸ هزار عوامل اجرایی در برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ مشارکت داشتند و نمره کل برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب محاسبه شد.
زارعی ادامه داد: نتایج آزمون در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در رشته علوم تجربی بدین شرح است، در پایه دهم میانگین نمرات ۱۲.۶۴، یازدهم ۱۱.۵۲و پایه دوازدهم، ۱۲ است. در رشته ریاضی پایه دهم، ۱۲.۶۹، پایه یازدهم ۱۱.۲۶ و پایه دوازدهم ۱۱.۸۲ است.
وی افزود: در رشته علوم انسانی پایه دهم میانگین نمرات ۹.۴۴، پایه یازدهم ۹.۰۷ و پایه دوازدهم ۹.۱۳ است، در مجموع نمرات پایه دهم در سه رشته ۱۱.۵۹، پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عملکرد پایه دهم بهتر از سایر پایهها است و منتقدان میگفتند با تسری آزمونها به پایههای پایین کار برای دانشآموزان دشوارتر شده است، افزود: وضعیت نمرات نشان داد عملکرد آنها نسبت به سایر پایهها بهتر بود.
زارعی با اشاره به اینکه عملکرد دانشآموزان نسبت به سال گذشته بهتر بود، متذکر شد: در رشته علوم تجربی میانگین نمرات از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسید. در رشته علوم ریاضی میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ و در رشته انسانی از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسید و در مجموع نمرات دانشآموزان از ۱۰.۲۶ به ۱۰.۹۸ رسیده است.
وی ادامه داد: در مجموع در رشته انسانی ۰.۳۸، تجربی ۰.۷۷ و ریاضی ۱.۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته نیم نمره نمرات افزایش داشت.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: عملکرد دانشآموزان دختر بهتر از پسران است، در رشته ریاضی میانگین نمرات دختران ۱۲.۹۷ و پسران ۱۱.۲۴، در رشته تجربی دختران ۱۲.۴۴ و پسران ۱۱.۲۷ و در رشته انسانی، دختران ۱۰.۱۷ و پسران ۷.۷۳ است.
زارعی با اشاره به اینکه مجموع نمرات دانشآموزان مدارس دولتی در رشته ریاضی ۱۱.۹۴ و مدارس غیردولتی ۱۱.۶۲ بود، در رشته تجربی مدارس دولتی ۱۲.۲۸ و غیردولتی ۱۱.۱۶ در رشته انسانی میانگین نمرات مدارس دولتی ۹.۲۵ و غیردولتی ۸.۷۱ است.
وی بیان کرد: میانگین نمرات دروس در اکثر دروس جز درس زبان انگلیسی در رشته علوم تجربی رشد داشت. در رشته ریاضی به جز درس عربی، زبان و قرآن در مابقی دروس نمرات نسبت به سال گذشته ارتقا داشته است. در رشته انسانی در بسیاری از دروس نمرات بهتر بود اما در برخی دروس همچون زبان انگلیسی، سلامت و بهداشت، عربی زبان قرآن و تاریخ کاهش نمرات را داشتیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: بیشترین افزایش نمرات نزدیک به یک نمره افزایش معدل برای استان یزد است و پس از آن استانهای سمنان، مازندران و تهران با افزایش نیم نمره بیشترین افزایش نمره را نسبت به سال گذشته داشتند و در تمام استانها نیم نمره ارتقای نمرات را شاهد بودیم.
زارعی با اشاره به اینکه مدارس نمونه دولتی در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی را از رتبههای برتر کنکور نداشتند، اما امسال دو نفر در میان نفرات برتر حضور داشتند، گفت: همچنین مدارس عادی دولتی در سال ۱۴۰۱ هیچ سهمی از نفرات برتر کنکور نداشتند و امسال یک نفر در میان نفرات برتر حضور دارند همچنین سهم مدارس غیردولتی از ۷ نفر به ۵ نفر و سهم مدارس سمپاد از ۲۳ نفر به ۲۲ نفر کاهش داشت.
منبع: خبرگزاری تسنیم