کد خبر: 4156
معاون وزیر، طرح تفکیک را موضوع «فرعی» خواند

«نه» تلویحی به تجزیه «راه و شهرسازی»

درحالی‌که تعداد مدافعان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس به حدود ۱۰۰ نفر رسیده‌است، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، این موضوع را «فرعی» ارزیابی و از اعلام موضع صریح درباره آن خودداری کرد. به این‌ترتیب به‌نظر می‌رسد با وجود تمرکز قوه مقننه بر این طرح، دولتمردان در وزارتخانه مربوطه چندان درگیر کم و کیف این ماجرا نیستند.

«نه» تلویحی به تجزیه «راه و شهرسازی»

درحالی‌که تعداد مدافعان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس به حدود ۱۰۰ نفر رسیده‌است، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، این موضوع را «فرعی» ارزیابی و از اعلام موضع صریح درباره آن خودداری کرد. به این‌ترتیب به‌نظر می‌رسد با وجود تمرکز قوه مقننه بر این طرح، دولتمردان در وزارتخانه مربوطه چندان درگیر کم و کیف این ماجرا نیستند.

به گزارش روزن‌آنلاین، در سال‌های اخیر موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مجزا به دلیل چالش‌های مدیریتی و تخصصی مورد‌توجه قرارگرفته‌است. این وزارتخانه در سال‌۱۳۹۰ با ادغام وزارتخانه‌‌‌‌‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل شد، بااین‌حال پس از گذشت بیش از یک دهه، برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان معتقدند؛ گستردگی وظایف این وزارتخانه مانع از تمرکز موثر بر حوزه‌های تخصصی شده و مشکلاتی در مدیریت بخش‌های مسکن و حمل‌ونقل ایجاد ‌کرده‌است.

مهرماه امسال فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد؛ با تفکیک این وزارتخانه مخالفتی ندارد. این اظهارنظر اگرچه به نظر می‌رسد از شرط مجلسی‌‌‌‌‌ها برای ‌دادن رای‌اعتماد به او نشات‌گرفته باشد، اما در عین‌حال نشان‌دهنده پذیرش چالش‌های مدیریتی فعلی و تمایل به تغییرات ساختاری برای بهبود عملکرد در این حوزه‌‌‌‌‌ها است. در آبان ماه امسال، محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، خبر از جمع‌‌‌‌‌آوری ۷۰ امضا از نمایندگان برای طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی داد و به‌تازگی اعلام‌شده که تعداد امضاها به حدود ۱۰۰فقره رسیده‌است. چندی پیش نیز گروهی از فعالان بخش‌خصوصی در حوزه حمل‌ونقل خواستار حذف معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی شدند. هرچند این درخواست مکتوب با دفاع تمام‌قد وزارتخانه از معاونت مذکور مواجه شد اما در مجموع به‌نظر می‌رسد نشانه‌هایی از ضرورت شکلی از تغییر ساختار در این نهاد دریافت شده‌است.

سعید رسولی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته، در پاسخ پرسش خبرنگاری، دیدگاه خود درباره تغییرات ساختاری در وزارت راه و شهرسازی و تفکیک آن‌را این‌‌‌‌‌طور بیان کرد: هر از گاهی موضوع تفکیک وزارتخانه‌‌‌‌‌های مختلف مطرح می‌شود که بعضا در دوره‌‌‌‌‌ای بحث الحاق آنها مطرح بود، اما این‌‌‌‌‌ها جزو موضوعات فرعی بوده و اصل‌موضوع خدمات‌رسانی باکیفیت است. اصل‌بر ارائه خدمت باکیفیت است که بر اساس شرح وظایف مشخص‌شده باید صورت گیرد.

وی افزود: زیرمجموعه‌‌‌‌‌های وزارت راه و شهرساری و تمام شقوق حمل‌ونقل در طول سال‌های گذشته نهایت تلاش خود را برای خدمت‌رسانی بهتر داشته‌‌‌‌‌اند، بنابراین با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل اعم از بخش دولتی و غیر‌دولتی سعی داریم بهترین عملکرد را داشته باشیم. دولت چهاردهم نیز به‌طور ویژه تصمیم بر حمایت بیشتر از بخش غیر‌دولتی و ایجاد هم‌افزایی بیشتر در تمام شقوق حمل‌ونقلی دارد. رسولی در ادامه گفت: همچنین سعی در استفاده حداکثری از ظرفیت استراتژیک جغرافیایی کشور در منطقه داریم تا بتوانیم تلفات جاده‌ای را به حداقل رسانده و سهم ترانزیت کشور را در منطقه افزایش دهیم. از طرفی امروز استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند در بخش حمل‌ونقل یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. باید متناسب با‌ شأن و جایگاه مردم، خدمات شایسته را در تمام شقوق حمل‌ونقل ارائه دهیم.

به این‌ترتیب سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی عملا از اعلام موضع صریح در ارتباط با موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی خودداری کرد، اما تلویحا تاکید کرد؛ اگر اقدامی از جنس اصلاح ساختار برای بهبود ارائه خدمت ضروری باشد، از آن استقبال می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

دیدگاه شما
منتخب سردبیر