کد خبر: 96

چمران: ورود تراموا به تهران، آزمایشی است/زاکانی رفتنی نیست

رییس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد، چون مصوبه شورا را ندارد، افزود: دو نمونه ای که وارد می شود، آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند.

چمران: ورود تراموا به تهران، آزمایشی است/زاکانی رفتنی نیست

رییس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد، چون مصوبه شورا را ندارد، افزود: دو نمونه ای که وارد می شود، آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند.

به گزارش روزن آنلاین به نقل از اکوایران، مهدی چمران در نشست خبری با بیان اینکه ما تلاش زیادی در دوره ششم داشتیم که طرح های نیمه تمام را تکمیل و طرح های جدید را آغاز کنیم، گفت: پروژه ها وقتی متوقف شود و دوباره قصد بر راه اندازی آن باشد، سخت تر از زمانی است که بخواهیم طرحی را آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرح های باقی مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.

وی افزود: آزادراه شهید شوشتری یکی از طرح های بزرگ شهر ماست، در این دوره به پایان نمی رسد و قاعدتاً اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود که گشایش در شرق تهران ایجاد کند، با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره برداری به دوره های آینده و سال های بعد موکول خواهد شد.

چمران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام به دلیل مشکلات مالی و یا دیگر مسائل رها شده بود، گفت: کار با جدیت و سرعت دنبال می شود و امتداد بزرگراه یادگار امام که از شمالی ترین نقطه شهر آغاز می شود و به بزرگراه ساوه می رسد، تکمیل شود.

 رئیس شورای  شهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: این دو پروژه بسیار مهم هستند که اصرار داریم در دوره ششم به پایان برسد؛ ما تلاش کردیم این پروژه ها در دوره فعلی اجرایی شود. تخلیه کردن سوله های استانداری، آموزش و پرورش و ارتش و دیگر بخش ها کار ساده ای نبود اما به صورت همزمان بتن ریزی در پروژه یادگار امام و میدان فتح انجام شد و چپ گرد میدان فتح به سمت میدان آزادی در روزهای آینده آماده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه پل هایی از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقاط تهران اجرا شد، گفت: با توجه به وسعت شهر، پروژه هایی این چنین کمتر دیده می شود. برای مثال دوربرگردان های بزرگراه ارتش که در این دوره افتتاح شد، شاید یک یا دو بار از آن عبور نکرده باشیم و به نوعی می توان گفت که شهروندان غرب تهران از طرح های شرق خبری ندارند.

چمران با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم ما توجه به حمل و نقل عمومی بود، یادآور شد: نیمی از بودجه سالانه شهرداری به این حوزه اختصاص یافت. همین امروز گزارشی از مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی مطالعه می کردم که به حمل و نقل عمومی کشور پرداخته بود و انتقاد کرده بود که دولت و شهرداری ها بودجه خوبی برای حمل و نقل اختصاص نداده اند. البته درست است که دولت اعتباری در نظر می گیرد و منتظر است که نفت بفروشد و حواله دهد.

رئیس شورای  شهر تهران با بیان اینکه میزان تولید و میزان نیاز با هم هماهنگی ندارند، گفت: در این مطالعه نیز اشاره شده بود که تا زمان تأمین تولیدات داخلی، واردات مورد توجه قرار بگیرد؛ البته باید به شرایطی برسیم که به تولیدات خارجی نیازی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم و امسال نیز این رقم مازاد به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که می تواند برای توسعه مترو و اتوبوسرانی مورد استفاده قرار بگیرد. این اقدام به تازگی در مطالعه ها مورد توجه قرار گرفته در حالی که ما پیش از این اعتبارات را اختصاص دادیم.

 چمران با بیان اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، تصریح کرد: هرچند از این میزان رضایت نداریم و کارخانجات داخلی نتوانستند به آن میزان که باید اتوبوس ها را تحویل دهند و سفارشات اتوبوس های خارجی نیز هنوز وارد نشده اند.

چمران با بیان اینکه ما بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و قراردادها را منعقد کرده ایم و باید در لحظات آخر هزینه ها پرداخت و موافقت نامه ها دریافت شود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با تغییراتی که ایجاد می کند، بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تأثیری نداشته باشد.

 رئیس شورای  شهر تهران با تأکید بر اینکه تدوین برنامه چهارم و بودجه و تلاش برای اجرای این برنامه از اقدامات شورا به شمار می رود، اظهار کرد: دفتر پایش گزارشی از اقدامات لازم برای اجرای برنامه چهارم برای ما ارسال کرده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 وی با بیان اینکه با وجود اختلافات صفر تا صدی در برخی موارد در شورا، در موضوعات اساسی همچون تثبیت شورا در روز گذشته پیامی به دیگر شوراها داد که اگر هم رأی هم نیستیم باید همدل باشیم، گفت: ممکن است اختلاف نظرها باعث شود که به هم رأی بودن نرسیم اما در انتخاب هیئت رئیسه، پیشنهاد تثبیت هیئت مدیره بسیار اهمیت دارد و نظر ما این است که تثبیت صورت بگیرد تا بتوان تلاش بیشتری برای تحقق امور داشته باشیم.

چمران با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که اگر بتوانیم مسیر امروز را دنبال کنیم به نفع شهر است، اظهار کرد: اقدامی در غیر این صورت در شرایطی است که مشکل خاصی ایجاد شود.

وی افزود: مطالبات، تذکرات و ایرادات همه به جای خود؛ تلاش می شود که ایرادات برطرف شود و اگر نقطه ابهامی وجود دارد، ابهامات برطرف شود تا مشکلی ایجاد نشود، اما تغییر و دگرگونی هایی اگر ایجاد شود، بنده پیش بینی می کنم که به ما آسیب می زند. در مسیری که برای اصلاح پیش می رویم شاید نیازی به تغییر چندانی نباشد.

چمران با بیان اینکه شورا علاوه بر طرح های عمرانی بر دیگر بخش ها نیز نظارت می کند، یادآور شد: زمانی ایده آل فکر می شود که ما کارهایی می خواهیم انجام دهیم و این با آنچه در صحن شورا به عنوان وظایف تصویب می شود، تفاوت دارد. پروژه یادگار امام و آزادراه شهید شوشتری و همچنین پارکینگ جنب پارک ملت تصویب شده و باید انجام شود. برای مثال وعده هایی داده می شود که می خواهیم مترو را به صورت ۱۰۰ درصدی در کشور تولید کنیم که درست است اما مدت های زیادی زمان می برد.

وی با تأکید بر اینکه تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد که چون مصوبه شورا را ندارد، تصریح کرد: دو نمونه ای که وارد می شود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری می تواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمی توان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.

 وی با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم، گفت: درصدی که برای اجرایی کردن برنامه ها به ما اعلام شده عدد بالایی است اما بخش هایی را نیز داریم که هنوز عملیاتی نشده البته که مقدمات آن انجام شده است. ما هم در هزینه‌کرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است.

چمران تأکید کرد: برای تأمین اتوبوس ها نیز بازدید صورت گرفته و اتوبوس ها هم تأیید شده و می گویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر می کنم در شهریورماه واریز می شود تا اتوبوس ها وارد تهران شود. البته امروز هم اتوبوس هایی وارد شده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر می توانیم اتوبوس های نو را ببینیم.

وی با بیان اینکه اقداماتی همچون کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است، یادآور شد: البته در این بخش با دیگر نهادها چالش هایی وجود دارد که باید برخط و یکسان شود. ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده و هر روز نسبت به موضوع اعتراض و پیگیری می کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود، تصریح کرد: بنده راه هایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرح های برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.

چمران با بیان اینکه حساسیت بنده به مسائل نسبت به دوره های قبل بیشتر شده است، اظهار کرد: بنده نیازی نمی بینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم اما به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را می گویم. قطعا و یقینا حساسیت های من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان می دهد که حساسیت ها حتی به موارد فردی هم می رسد.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته می شود، گفت: مرتباً ما املاک را می فروشیم و می خریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتبا خرید و فروش می شود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: هیئت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که می توان اتوبوس های کارکرده نیز خریداری کرد؛ چراکه در بخش بین شهری نیز با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. در زمان برگزاری جام جهانی قطر دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوس ها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است. ما می توانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوس ها به لبنان هدیه داده شد.

چمران با بیان اینکه برخی می گویند که چرا اتوبوس نمی خرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، یادآور شد: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است. دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.

 وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی کردیم به کلی لغو می شد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.

 

زاکانی تا آخر دوره ششم شهردار تهران خواهد ماند 

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که با توجه به حواشی هفته‌های گذشته در شورای شهر تهران و تهدید برخی از اعضای شورای شهر تهران به استعفا و استیضاح شهردار تهران آیا زاکانی تا پایان این دوره از مدیریت شهری در شهرداری تهران باقی خواهد ماند یا خیر گفت:

وی ادامه داد: البته این موضوع را بنده نمی‌توانم پیش‌بینی بکنم. قاعدتا شرایط به گونه‌ای است که فکر می‌کنم همین مسیر را تا پایان دوره دنبال کنیم تا آقای زاکانی در شهرداری تهران به فعالیت خود ادامه بدهد اما صرفه و صلاح شورای شهر تهران نیز بسیار مهم است.

وی گفت: قطعا ما مطالبات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران به صورت ویژه پیگیری و دنبال می‌کنیم و هر جا ایرادات و اشکالاتی باشد آنها را به شهرداری تهران گوشزد می‌کنیم تا با پاسخ به ابهامات و سوالات، مشکلی پیش نیاید.

دیدگاه شما
منتخب سردبیر