عبرتهای هر روزه
با آثار و گفتاری از علی اعطا، امیر آریازند، نادر چادرباف و ...؛ به همراه «متن کامل گزارش کمیسیون عمران» و گزارش مرکز پژوهشهای مجلس.

ساختمان متروپل آبادان در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۱ دچار فروریزش شد، حادثهای که به یکی از تلخترین فجایع ساختمانی در ایران تبدیل شد. این ساختمان بخشی از برجهای دوقلوی متروپل بود که توسط هلدینگ عبدالباقی ساخته شده بود. در این حادثه، ۴۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۷ نفر مجروح شدند.
علت اصلی این فروریزش نقض ضوابط فنی و استانداردهای ساختوساز اعلام شد، و در پی آن ۱۳ نفر از مقصران حادثه دستگیر شدند. این حادثه همچنین باعث اعتراضات گستردهای در آبادان و سایر شهرهای ایران شد.
پس از این فاجعه، بحثهای زیادی درباره لزوم نظارت دقیقتر بر پروژههای ساختمانی و مسئولیتپذیری مهندسان و نهادهای نظارتی مطرح شد. برخی فعالان اجتماعی پیشنهاد دادند که محل ساختمان متروپل به یادمانی ملی تبدیل شود تا هم یاد جانباختگان گرامی داشته شود و هم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری شود.
این حادثه همچنان در حافظه جمعی مردم ایران باقی مانده و سالگرد آن فرصتی برای یادآوری مسئولیتپذیری و اهمیت ایمنی در ساختوساز است.
بازنشر گفتگوی اکوایران با عضو پیشین کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران
چهار روز پس از حادثه، علی اعطا از متروپل میگویددوم خرداد 1401 ساختمان متروپل در آبادان فروریخت و ده ها نفر کشته و زخمی شدند. چهار روز پس از حادثه، اکوایران گفتگویی ویدیویی با علی اعطا، عضو پیشین کمیسیون ماده 100 قانون شهرداریها (کمیسیون تخلفات) انجام داد. اعطا در این گفتگو، تحلیلی فنی و حقوقی بر اساس شواهد و اطلاعات موجود ارایه کرد و زمینههای احداث چنین ساختمانهایی را مورد بررسی قرار داد. به مناسب سومین سالگرد حادثه متروپل، این گفتگو که در زمان انتشار بازتاب گستردهای پیدا کرد، بازنشر میشود.
نگاهی به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس
متروپل؛ ریشههای پیدایش و رهنمونهای پیشگیری از تکراریکی از برجهای دوقلوی متروپل واقع در آبادان، ظهر دوشنبه دوم خرداد سال ۱۴۰۱ فروریخت. دهها نفر کشته و زخمی شدند و اختلال در روند فعالیت و سکونت در هسته مرکزی شهر آبادان ایجاد شد و به تخلیه تمامی ابنیه محدوده شعاع ۱۵۰ متری منجر شد و تعداد زیادی از ساختمانهای مجاور برج متروپل نیز در جریان امدادرسانی و آواربرداری تخریب گردید. پس از چند بار ریزش مجدد، ساختمان شماره دو برجهای دوقلوی متروپل در دی ماه سال ۱۴۰۱ بهطور کامل ویران شد.
یادداشت نادر چادرباف، معمار و مدرس دانشگاه
متروپل؛ از خطاهای فنی تا فساد اداریاگر فروپاشی ساختمان متروپل را حاصل پدیدهای اجتماعی و نه صرفا فنی و مهندسی بدانیم، مطالعه ابعاد انسانی و اجتماعی آن نیز اهمیتی همسنگ با عوامل فنی و اجرائی پیدا میکند. از این رو میتوان تحلیل مستند و کاملتری از واقعه به دست داد. در این یادداشت سعی میشود در دو حوزه مشخص «قوانین و روابط اداری» و «مشکلات فنی و اجرائی» به بررسی این پدیده پرداخته شود. پاشنه آشیل پدیدههای اینچنینی سوءاستفاده از خلأهای قانونی، نبود الزامات حقوقی و قضائی کافی و فساد اداری است.
یاددداشت امیرآریازند، دکترای خط مشیگذاری عمومی
عبرتهای متروپلدر صنعت ساختمان و اصولا در بسیاری از فرایندهای جاری در صنعت احداث، هیچگاه چنین فاجعهای مانند متروپل آبادان حاصل صرفا یک اشتباه یا قصور تکعاملی از طرف یکی از ذینفعان اعم از مجری، ناظر یا کارفرما نبوده و عموما مجموعهای از دلایل قابل طرح است. بهویژه وقتی کار به جایی میرسد که چنین سازهای با تمام تمهیدات مربوطه، پیش از بهرهبرداری و صرفا تحت بار ثقلی ناشی از وزن خود بدون رخداد زلزله یا وزش بادهای سنگین اینچنین فرومیریزد، نشان از یک نابسامانی گسترده و فساد چندلایه و بیتوجهی خطرناک در همه طرفهای ماجرا دارد...
فروریزش متروپل
متن گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی