۰۲ خرداد ۱۴۰۴
کد خبر: 4431
نگاهی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

متروپل؛ ریشه‌های پیدایش و رهنمون‌های پیشگیری از تکرار

یکی از برج‌های دوقلوی متروپل واقع در آبادان، ظهر دوشنبه دوم خرداد سال ۱۴۰۱ فروریخت. ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و اختلال در روند فعالیت و سکونت در هسته مرکزی شهر آبادان ایجاد شد و به تخلیه تمامی ابنیه محدوده شعاع ۱۵۰ متری منجر شد و تعداد زیادی از ساختمان‌های مجاور برج متروپل نیز در جریان امدادرسانی و آواربرداری تخریب گردید. پس از چند بار ریزش مجدد، ساختمان شماره دو برج‌های دوقلوی متروپل در دی ماه سال ۱۴۰۱ به‌طور کامل ویران شد.

متروپل؛ ریشه‌های پیدایش و رهنمون‌های پیشگیری از تکرار

یکی از برج‌های دوقلوی متروپل واقع در آبادان، ظهر دوشنبه دوم خرداد سال ۱۴۰۱ فروریخت. ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند و اختلال در روند فعالیت و سکونت در هسته مرکزی شهر آبادان ایجاد شد و به تخلیه تمامی ابنیه محدوده شعاع ۱۵۰ متری منجر شد و تعداد زیادی از ساختمان‌های مجاور برج متروپل نیز در جریان امدادرسانی و آواربرداری تخریب گردید. پس از چند بار ریزش مجدد، ساختمان شماره دو برج‌های دوقلوی متروپل در دی ماه سال ۱۴۰۱ به‌طور کامل ویران شد.

به گزارش روزن‌آنلاین؛ دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی با عنوان «ساختمان متروپل؛ ریشه های پیدایش و رهنمون هایی برای پیشگیری از تکرار» تهیه کرده است. براساس اسنادی که از طریق گزارش‌های نهادی و نشست‌های تخصصی منتشر شده و همچنین بررسی میدانی از محل اجرای پروژه، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان ازجمله مبحث ۲ نظامات اداری (در موضوع اجرای همه عملیات به‌صورت انحصاری ازسوی اشخاص صاحب صلاحیت)، مبحث ۶ ( در موضوع طراحی برای ترکیب بارهای حوادث غیرعادی)، مبحث ۹ (در موضوع الزام ایجاد درز انبساط در ساختمان متناسب با اقلیم آبادان)، مبحث ۱۲ (در موضوع دسترسی نیروی اجرایی به وسایل اطفای حریق و کمک‌های اولیه)، و همچنین عدم رعایت گواهینامه فنی و آرماتورهای مصرفی و آزمایشات بتن، عدم به‌روزرسانی نقشه‌های اجرایی با محاسبات ساختمان، شروع فعالیت ساخت‌وساز ساختمانی بدون حضور ناظر و معرفی مجری ذی‌صلاح کاملاً مشهود است.

خبر مرتبط

بازنشر گفتگوی اکوایران با عضو پیشین کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران

چهار روز پس از حادثه، علی اعطا از متروپل می‌گوید

دوم خرداد 1401 ساختمان متروپل در آبادان فروریخت و ده ها نفر کشته و زخمی شدند. چهار روز پس از حادثه، اکوایران گفتگویی ویدیویی با علی اعطا، عضو پیشین کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری‌ها (کمیسیون تخلفات) انجام داد. اعطا در این گفتگو، تحلیلی فنی و حقوقی بر اساس شواهد و اطلاعات موجود ارایه کرد و زمینه‌های احداث چنین ساختمان‌هایی را مورد بررسی قرار داد. به مناسب سومین سالگرد حادثه متروپل، این گفتگو که در زمان انتشار بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، بازنشر می‌شود.

به گزارش روزن‌آنلاین؛ تخطی از مفاد مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی ابلاغی ۲/۵/۱۳۹۸ نیز صورت پذیرفته و نیز ساختار نظارت سازمان‌ها و نهادهای متولی نظیر سازمان منطقه آزاد اروند، شهرداری آبادان، سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان خوزستان و دفتر نمایندگی نظام‌مهندسی آبادان، دچار اختلال در سطح مسئولیت بوده است که دستاویز اصلی آن ناشی از بر هم کنش قوانین متعدد حوزه ساختمان، شهرسازی و اختلاط مسئولیت‌های ناشی از قوانین در یک موضوع واحد است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح شده است که با عنایت به اینکه ساختار و قواعد ساخت‌وساز در کشور جزئیات ساحت‌های مهمی همچون نظارت و کنترل ساختمان، برخورد مؤثر و پیشگیرانه با تخلفات ساختمانی، شرح وظایف مجری ذی‌صلاح و تعیین صلاحیت وی، سامان‌مندی چرخه‌های صدور پروانه ساختمانی و گواهی ساختمان و شفافیت و قاعده‌مندی تغییرات طرح‌های توسعه شهری را مغفول گذاشته است.

به‌منظور اصلاح رویه‌ها و چرخه‌های معیوب فرایند ساخت‌وساز و ناهماهنگی‌های حوزه شهرسازی، پیشنهادهایی مطرح شده است.

به گزارش روزن‌آنلاین، برخی از این پیشنهادها، به قرار زیر است:

یک؛ مستثنا شدن محدوده و حریم شهرهای واقع در مناطق آزاد تجاری – صنعتی از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ماده (۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در راستای تقویت ساز‌و‌کارهای طرح‌های توسعه شهری از طریق الحاق تبصره به قوانین مزبور

دو؛ تسریع در بازنگری ماده (۱۰۰) قانون شهرداری و بستن مسیرهای رفع و سلب مسئولیت به‌خصوص «اختیار» به شهرداری در اعلام تخلف ساختمانی به «الزام» و امکان اعلام دیگر نهادها به‌ویژه سازمان نظام‌مهندسی و امکان ورود قضایی جهت متوقف کردن پروژه‌های ساختمانی متخلف،

سه؛ بازنگری اساسی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان با رویکرد تقویت الزامات بهره‌گیری از مجری ذی‌صلاح،

چهار؛ تدقیق وظایف ناظر، بیمه کیفیت ساختمان، فرایند صدور پروانه ساختمان

پنج؛ اخذ گواهی عدم خلاف و گواهی پایان‌کار ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان و... با هدف جلوگیری از ورود افراد حقیقی غیرمتخصص به فرایند ساخت تمامی ساختمان‌ها و ضرورت ورود شرکت‌های حقوقی صاحب صلاحیت در ساخت‌وساز به پروژه‌های بزرگ مقیاس ساختمانی.

برای مطالعه گزارش دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اینجا کلیک کنید.

خبر مرتبط

پرونده روزن‌آنلاین؛ به مناسبت سومین سالگرد حادثه متروپل

عبرت‌های هر روزه

با آثار و گفتاری از علی اعطا، امیر آریازند، نادر چادرباف و ...؛ به همراه «متن کامل گزارش کمیسیون عمران» و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس.

دیدگاه شما
منتخب سردبیر