واکنش میراث فرهنگی به خبر سرقت شیرسنگی در ایذه

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با رد خبر منتشرشده مبنی بر سرقت شیرسنگی‌های شهرستان ایذه به خارج از کشور، این خبر را کاملاً خلاف واقع عنوان کرد و گفت: هیچ شیرسنگی بختیاری‌ای در هیچ نقطه خوزستان به سرقت نرفته است.

واکنش میراث فرهنگی به خبر سرقت شیرسنگی در ایذه
معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با رد خبر منتشرشده مبنی بر سرقت شیرسنگی‌های شهرستان ایذه به خارج از کشور، این خبر را کاملاً خلاف واقع عنوان کرد و گفت: هیچ شیرسنگی بختیاری‌ای در هیچ نقطه خوزستان به سرقت نرفته است.
به گزارش روزن آنلاین، سید محسن حسینی، معاون میراث‌فرهنگی خوزستان، گفت: شیر سنگی یکی از نمادهای مهم قوم بختیاری و لرها است که در طول تاریخ بافرهنگ آن‌ها آمیخته شده و آن را به‌عنوان نماد قدرت می‌دانند.معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: همین قوم اصیل بافرهنگ بختیاری، همواره حافظان تمدن و هویت خود و مملکت بوده‌اند و در هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند که کسی در فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها خللی ایجاد کند و در کنار دیگر اقوام از هویت و تمدن ایران‌زمین عزیز حفاظت کرده‌اند و بهترین حافظان تمدن و فرهنگ اصیل خواهند بود.وی در ادامه با بیان این‌که بر اساس رصدهای میدانی و بازدید جدید به عمل آمده توسط کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی از محوطه‌های تاریخی که شیر سنگی در آنها وجود دارد و همچنین تعداد ۵۳ عدد شیر سنگی ثبت در فهرست‌ آثار ملی و نیز دیگر قبرستان‌های دارای شیر سنگی، همه این شیر سنگی‌ها موجود هستند و هیچ سرقتی صورت نگرفته است.حسینی عنوان کرد: شیر سنگی در فرهنگ مردم بختیاری خوزستان و لرستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر قبور افراد نامور و بزرگان ایل و طوایف، شیر سنگی را به نشان قدرت و نماد دلاوری نصب می‌کردند.
وی افزود: همین مردم خودشان بهترین حافظان شیر سنگی‌ها و علاوه‌برآن محوطه‌های تاریخی باستانی در مناطق بختیاری نشین و... هستند و خود را مالک و صاحب اصلی این اموال فرهنگی می‌دانند و جزو فرهنگ و هویت آن‌ها تلقی می‌شود.معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: نمونه بارز این مطلب به زمانی برمی‌گردد که خواننده محبوب و مردمی قوم بختیاری آبهمن علاءالدین دار فانی را وداع گفت و تعدادی از بستگان آن مرحوم قصد داشتند یکی از شیرسنگی‌های منطقه لالی یا اندیکا را به شهرستان کرج که محل خاک‌سپاری او بود انتقال دهند تا بر مقبره این خواننده محبوب نصب شود؛ اما چون این شیر سنگی‌ها ثبت در فهرست آثار ملی بود، باوجود نامه‌نگاری‌های بسیاری که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، با این موضوع مخالفت کردیم و حتی خود مردم و اهالی نیز مخالف انتقال شیر سنگی‌ها به‌جای دیگر بودند چرا که اعتقاد داشتند این آثار نماد منطقه هستند و فقط در این محل هویت خواهد داشت .وی با اشاره به این‌که بیشترین تعداد شیر سنگی‌ها در قبرستان‌های اسلامی منطقه شهسوار ایذه، باغ ملک، مسجدسلیمان و اندیکا وجود دارند اضافه کرد: این شیر سنگی‌ها به لحاظ ارزش مادی قیمتی هم نیستند که فرضیه قاچاق آن‌ها بخواهد مطرح شود و ارزش آن‌ها، به لحاظ فرهنگی و نصب در محل است.عدم سنخیت مؤلفه‌های فرهنگی شیرهای سنگی با کشورهای عربیکورش هاسمی‌فر رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه نیز در خصوص خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها اظهار کرد: پس از انتشار خبر یادشده، شیرهای سنگی قبرستان‌های ایذه مورد پایش مجدد قرار گرفتند و دراین‌خصوص هیچ‌گونه اثری از سرقت یا انتقال شیر سنگی‌ها یافت نشد.
وی با اشاره به این‌که شیرهای سنگی شهرستان ایذه عمدتاً مربوط به دوره پهلوی و قاجار هستند افزود: آداب‌ورسوم، بستر فرهنگ حماسی و باورمندی مردمان بومی منطقه منجر به خلق این آثار فاخر شده است که بین خالق اثر و خود اثر ارتباط فرهنگی تنگاتنگی وجود دارد.رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایذه عنوان کرد: عدم سنخیت این مؤلفه‌های فرهنگی با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس کاملاً روشن است و از همین رو، این شیرهای سنگی نمی‌توانند هدف مطلوبی برای سرقت این آثار باشند. همچنین ارزیابی مردم از اعتبار فرهنگی شیرهای سنگی ایذه که عمدتاً صاحبان این اثر نیز هستند منجر به مشارکت هرچه بیشتر در حفاظت و نگهداری از این آثار شده است. هاشمی فر یادآور شد: حتی چندی پیش و طی نوروز گذشته، در پاسداشت ارزش فرهنگی این شیرهای سنگی، به همت پایگاه میراث‌فرهنگی آیا پیر، آموزشگاه هنری لیماک، انجمن‌های دوستدار میراث‌فرهنگی، مردم و جمعی از هنرمندان،کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی از شیرهای سنگی بختیاری «بّرد شیر» در راستای آگاهی‌سازی جوامع محلی و تشویق به مراقبت‌های مردمی از مواریث فرهنگی، در محوطه تاریخی شهسوار برگزار شده بود.
منبع: خبرگزاری فارس
منبع: فارس
دیدگاه شما
منتخب سردبیر