کد خبر: 445

جولان موتورسیکلت‌های فرسوده در معابر تهران

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده است.

جولان موتورسیکلت‌های فرسوده در معابر تهران

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده است.

به گزارش ر‌وزن‌آنلاین، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور با اشاره به اجرای طرح ۱۰ افزود: از ۱۸ دی ماه سال گذشته طرح ۱۰ اجرا شد. در پایتخت حدود چهار و نیم میلیون موتورسیکلت تردد می‌کند؛ در واقع از کل ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور،  ۳۰ درصد در تهران تردد دارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پایتخت نزدیک به ۹.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت مامور ما نمی‌تواند به صورت فیزیکی این حجم تردد  را کنترل کند و باید از روش‌های دیگر استفاده کرد. ما چهار ماه برای طرح ۱۰ مطالعه کردیم و قرار است این طرح استمرار داشته باشد و ما می‌خواهیم کلاه ایمنی را مانند کمربند ایمنی در مردم نهادینه کنیم.

فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران

وی بابیان اینکه ۹۰ درصد موتورسکیلت‌های موجود به سن فرسودگی رسیده است، افزود: در بررسی های مشخص شد در طول پنج سال گذشته ۴۱ درصد از فوتی‌ها و ۶۱ درصد از جرحی‌ها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از ۱۰ درصد آلاینده‌های ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد:  اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمی‌کنند و هر کجا که بتوانند تردد می‌کنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این مسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است. متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل این طرح ۱۰ اجرا شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف طرح ۱۰  ادامه داد:  اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است.

موسوی پور گفت: مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسئولیت نسبت به خودش، خانوادش و جامعه احساس کند.

وی افزود: ما در دین طرح از خودمان شروع کردیم. به تمام‌مسئولان اعلام کردیم هیچکسی حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. من امیدوارم این مسئله در تمام ارگان‌ها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان  اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند. مادران همسران و خواهران می‌توانند در خانواده نقش پررنگی داشته باشند و به موتورسواران خانواده خود کلاه ایمنی هدیه بدهند و این فرهنگ را ایجاد کنند.

موسوی پور گفت: راهکارهای انضباط بخشی به موتورسیکلت سواران زیاد است از توقیف شش ماهه تا توقیف مدارک برای آموزش و استفاده از کفی ها، طرح موتوریار در گذشته اجرا شده است که کافی نبوده و مثلا در طرح موتوریار  ۶۵ هزار موتورسیکلت توقیف شدند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ما از ۲۱ راهکار، به ۱۰ راهکار رسیدیم و قصد داریم ۱۰ طرح را اجرا کنیم که به انضباط بخشی تبدیل شود. این طرح بخش‌های مختلفی دارد. ما نمی توانیم حضور مامور و کفی را حذف می‌کنیم اما باید فرهنگ سازی نیز در کنار آن انجام شود.

ضرورت کنترل آنلاین موتورسواران 

موسوی‌پور گفت: ما دنبال این هستیم که از تجهیزات جدید استفاده کنیم و کنترل برخط موتورسواران اجرایی نشود و در آینده نزدیک امیدواریم این طرح عملی شود. برای این اقدام باید جیپ در بدنه موتورسیکلت ها جاساز شود و این چنین در لحظه می توان تخلفات را رصد کرد. برای این کار وزارت صمت و کارخانه های ساخت موتورسیکلت با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به بخش‌هایی از طرح ۱۰ که هنوز اجرا نشده افزود: موتوربرخط و ایجاد واحد ویژه برخورو با تخلفات موتورسیکلت‌ها هنوز اجرایی نشده اما در دستورکار قرار دارد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اقدامات مهندسی نیز در حال انجام است. در بحث مهندسی ترافیک، ۱۹ محل توقفگاه موتورسیکلت و ۲۶ محل ورود به خط ویژه ایجاد شد، در ۶۲ محل در پیاده روها اقدامات فنی انجام شد تا موتورسیکلت‌ها نتوانند تردد کنند. همچنین ۵۵ محل رفع نقطه حادثه‌ساز شدند. ۱۴۲ محل اشکارسازی، پنج پل نورپردازی شده، ۶۵ محل در جناغی ها اشکار سازی شده و ۱۲۹۰ تابلو نصب شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما
منتخب سردبیر