طرح ترافیک فعلی اثربخشی لازم در کاهش مشکلات تهران را ندارد
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه ۴ ساله چهارم، تهران شهرداری را موظف کردیم تا طرح ترافیک را مورد بازنگری قرار دهد، گفت: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از اجرای این طرح، دیگر اثربخشی لازم را نداشته و مشکل شهر و مردم با آن حل نمیشود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برنامه ۴ ساله چهارم، تهران شهرداری را موظف کردیم تا طرح ترافیک را مورد بازنگری قرار دهد، گفت: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از اجرای این طرح، دیگر اثربخشی لازم را نداشته و مشکل شهر و مردم با آن حل نمیشود.
به گزارش روزن آنلاین، طرح ترافیک تهران شامل بخشهای مرکزی شهر و مراکز اداری، تجاری تهران است که به دلیل حجم بالای ترافیک و تردد روزانه خودروها؛ مدیریت شهری اجرای آن را برای کنترل ورود خودروها به مناطق تعیینی در نظر گرفته است.
مرزهای ورودی این طرح از شمال خیابان مطهری و خیابان فاطمی؛ از جنوب خیابان شوش؛ از غرب خیابان کارگر جنوبی و از شرق خیابان شریعتی و خیابان هفده شهریور را شامل میشود.
ساعات اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ عصر شنبه تا چهارشنبه هر هفته است.
سید جعفر تشکری هاشمی اظهار کرد: طرح ترافیک متعلق به اواخر سال ۱۳۵۷ و اوایل ۵۸ در تهران است البته طی این سالها تغییراتی داشته اما در طرح و شیوه اجرای محدوده تغییر خیلی زیادی حاصل نشده لذا آن اثربخشی مورد انتظار از آن دیگر وجود ندارد.
وی افزود: به همین دلایل در برنامه ۴ ساله چهارم از شهرداری تهران خواستیم تا طرح فعلی ترافیک بازنگری شود که طرح جدید ترافیک توسط شهرداری تهران تهیه و به شورای ترافیک ارائه شده تا مورد بازنگری و بررسی دوباره قرار بگیرد.
تشکری هاشمی تاکید کرد: طرح فعلی ترافیک باید مورد بازنگری و بررسی بیشتری قرار بگیرد و در صورت کامل شدن در شورای ترافیک تهران و اخذ تاییدیههای اولیه، برای تصویب نهایی به صحن شورای اسلامی شهر تهران خواهد آمد.
کاهش آلودگی هوا و رفع شب مردگی بازار
وی با تاکید بر اینکه طرح ترافیک جدید باید منجر به روانسازی ترافیک، انضباط، کاهش آلودگی هوا، ایمن سازی شود، افزود: طرح ترافیک باید بتواند مشکلاتی همچون شب مردگی محدوده بازار که پس از پایان ساعت کار کسبه شاهد آن هستیم را حل کند همینطور با اجرای طرح جدید انتظار داریم آمد و شدهای منطقه وسیع بازار پایتخت در ساعت پس از اجرای طرح احیا شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از جمله مشکلات محدوده طرح ترافیک تهران را شب مردگی اعلام کرد و گفت: شب مردگی که در این محدوده داریم باعث شده تا این منطقه فقط به کسب و کار بازار اختصاص پیدا کند و دیگر سکونتگاه دائمی مردم نباشد البته قرار است این موضوع همراه ابعاد دیگری از مساله مورد بررسی قرار گیرد.
تشکری هاشمی یادآور شد: بازار تهران در دهه ۵۰ تنها قطب پرمخاطب پایتخت بشمار میآمده است اما اکنون در محدودههای دیگر تهران نیز شاهد بازارهای مشابهی همچون محدوده میدان صادقیه، هفت حوض و برخی نقاط دیگر هستیم که قطبهای تجاری و اقتصادی بشمار میآیند و مشکلات مشابهی دارند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد طرحی که توسط شهرداری تهران تهیه و قرار است به شورای شهر ارایه شود صرف محدوده فعلی طرح ترافیک نباشد و بتواند به عنوان الگویی برای اجرا در بقیه نقاط شهر مورد استفاده قرار بگیرد.
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که گفته شده قرار است برخی معابر پر تردد به محدوده جدید طرح ترافیک تهران افزوده شود اینها کدام معابر هستند؟ افزود: در گذشته قرار بود در محدوده زوج و فرد یا همان محدوده کنترل آلودگی هوا فعلی بزرگراه همت به این محدوده افزوده شود که به تایید نرسید و تصمیم گرفته شد محدوده به بزرگراه رسالت تقلیل پیدا کند.
تشکری هاشمی ادامه داد: قرار است طرح فعلی طرح ترافیک تهران و معابری که در طرح تعریف شدند بازنگری شوند و این موضوع که معابر جدیدی به آن افزوده شود هنوز به تایید نرسیده است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: معتقدم باید دوباره طرح ترافیک تهران بازنگری و مدل سازی بشود و آثار و پیامدهای اجرای آن در شورای ترافیک تهران و نیز در شورای عالی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار بگیرد و چنانچه مطمئن شدیم منجر به حل و کاهش مشکلات شهروندان میشود به اجرای درآید در این صورت شورا از طرح ارایه شده حمایت خواهد کرد.
وی با بررسی بیشتر طرح ترافیک جدید گفت: در طرح جدید اعمال محدودیت در محدوده الزاما به معنای دریافت پول نیست و ممکن است این موضوع مقدور نباشد اما انضباط بخشی و توسعه حمل و نقل عمومی در محدوده طرح ترافیک از موضوعات مورد انتظار است.
تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح فعلی محدوده ترافیک تهران به شیوه دریافت هزینهها اختصاص دارد، افزود: این بدان معناست که هزینهها بر حسب ورود روزانه و یا بر مبنای ساعت حضور در محدوده طرح ترافیک اخذ میشود یعنی هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک متناسب با هر یک از حلقههای سه گانه تعریف شده متغیر است و میزان هزینههای ورودی تغییر مییابد بطوریکه هر چه زمان حضور در طرح بیشتر باشد این مبلغ افزایش دارد.
وی در ادامه گفت: از این توصیف احساس میشود عمدتا در طراحی طرح ترافیک فعلی نگاه تنظیم هزینهها بوده و به نوعی قصد داشتهاند تا عدالت بیشتری در شیوه و ساعات استفاده از محدوده طرح ترافیک بوجود آورند.
تشکری هاشمی محدوده پیاده راه بازار را به عنوان حلقه سوم محدوده طرح ترافیک توصیف کرد و ادامه داد: این حلقه خود متشکل از دو بخش است بخشی که مختص به محدوده پیاده راه بازار تهران است و بخش دیگر به محدوده جنوبی این معبر اختصاص دارد که خود دارای ایراداتی است.
وی در توضیح بیشتر اضافه کرد: معتقدم اگر قرار باشد ورود خودروها را به پیاده راه بازار با اختصاص تعرفهای با هزینه بالا، بلامانع اعلام کنیم این موضوع دارای ایراد است و عقب گرد محسوب می شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر با توجه به آنکه طرح ترافیک جدید تغییر ماهیتی نداشته و نیز تغییری در محدودههای اجرای طرح مشاهده نشد مورد ایراد اعضای شورای شهر قرار گرفته و قرار بر آن شد تا شهرداری تهران مطالعات بیشتر و دقیق تری را در این زمینه به انجام برساند تا طرحی شود که مورد انتظار است.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: انتظار ما از طرح بازنگری شده محدوده ترافیک تهران در وهله اول تاثیرگذاری بر کاهش آلودگی هوای تهران بویژه در محدوده مرکزی شهر است. نظم بخشی و انضباط بخشی در این محدوده نیز از با توجه به حضور موتورسیکلت سواران و حجم خودروهای ورودی از دیگر انتطارات ماست بطوریکه حجم ورود خودروها و موتورسواران به محدوده طرح که بیش از ظرفیت موجود است باید تجدید نظر شود.
قرار بود طرح پیشنهادی محدوده جدید طرح ترافیک تهران تا پایان آبان ماه امسال در شورای ترافیک تهران مطرح و پس از تصویب برای بررسی به شورای شهر تهران ارسال شود که با توجه به ایرادات گرفته شده این زمان به تعویق افتاده است.
اخیرا پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران هم گفت که طرح جدید محدوده طرح ترافیک تهران در شورای عالی ترافیک رد نشده و این طرح در حال بازنگری است تا پس از انجام اصلاحات جهت تصویب دوباره به شورا بازگردانده شود.
هم اینک ساعت اجرای طرح ترافیک در مهرماه بدون تغییر در پایتخت در حال اجرا است.
منبع: ایرنا