کد خبر: 4001

جابه‌جایی‌های سال آخری در بهشت/ ماجرای بی‌قراری زاکانی در انتصاب مدیران شهرداری

کمتر از یک سال از عمر مدیریت شهری ششم باقی مانده است اما همچنان شهردار تهران برای مدیرانش حکم می‌زند. در دوره مدیریت شهری ششم انتصابات یکی از حاشیه‌های همیشگی شهرداری تهران بوده از احکام یک ساله شهردار در سال نخست تا سرپرستانی که مدت‌ها از مهلت قانونی حکم سرپرستی شان گذشته بود و برخی از انتصابات غیرقانونی که پای سازمان بازرسی کل کشور را هم به موضوع انتصابات در شهرداری تهران باز کرد.

جابه‌جایی‌های سال آخری در بهشت/ ماجرای بی‌قراری زاکانی در انتصاب مدیران شهرداری

کمتر از یک سال از عمر مدیریت شهری ششم باقی مانده است اما همچنان شهردار تهران برای مدیرانش حکم می‌زند. در دوره مدیریت شهری ششم انتصابات یکی از حاشیه‌های همیشگی شهرداری تهران بوده از احکام یک ساله شهردار در سال نخست تا سرپرستانی که مدت‌ها از مهلت قانونی حکم سرپرستی شان گذشته بود و برخی از انتصابات غیرقانونی که پای سازمان بازرسی کل کشور را هم به موضوع انتصابات در شهرداری تهران باز کرد.

به گزارش روزن آنلاین، دراین دوره از مدیریت شهری صندلی‌های شهرداری کم‌تر از یک سال به مدیرانش وفا کرده است. هر سال شاهد موج جا به جایی ها در شهرداری تهران بودیم . یکی از کوتاه ترین انتصابات تغییرات چند ساعته در ساماندهی صنایع مشاغل بود. سال گذشته سایت روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد که شهردار تهران طی حکمی مسعود رنجبریان را به‌عنوان سرپرست و عضو هیات مدیره شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران معرفی و منصوب کرده اما دقایقی بعد برخی از کانال‌های خبری خبر از منتفی شدن این انتصاب دادند. این خبر هم مدتی بعد از سایت خبری روابط عمومی حذف شد. بی آن که توضیحی در این زمینه داده شود. هرچند که این تغییرات درساماندهی در سال پایانی مدیریت شهری ششم محقق شد.

 

واکنش شورای شهری‌ها به انتصابات زاکانی

شهرداری انتصاب چند هفته‌ای هم داشته است و جواد مالکی مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منصوب شده است. اعضای شورای شهر تهران با وجود این که تاکید دارند انتصابات حق شهردار است و دخالتی در امور اجرایی ندارند اما از جابه‌جایی‌ها و عمر کوتاه مدیریت‌ها گلایه دارند و در صحن شورا بارها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند. سال گذشته (۱۴۰۲) ناصرامانی عضو شورای شهر تهران در توییتی نوشت که ۶۲درصد مدیران رده اول شهرداری تهران در دوسال گذشته  تغییر کرده‌اند و متوسط ثبات مدیریتی آنان ۸ ماه بوده است، سازمان‌ها و شرکت‌های مهم و تخصصی سه مدیرعامل و برخی از مناطق سه شهردار را تجربه کرده‌اند و توقع اجرای برنامه‌ها در چنین سازمانی عبث است. در همان سال علی اصغر قائمی گزارشی در صحن شورا از جا به جایی های مدیران در شهرداری تهران ارائه کرد.

او گفت که  جمعا ۶۲/۳۹ درصد جابجایی در تمام پست‌های مدیران ارشد اتفاق افتاده و متوسط عمر مدیران از ابتدای سال ۱۴۰۱ تقریبا ۹ ماه است که نشان می‌دهد مجموعه شهرداری تهران هنوز و بعد از حدود دو سال از استقرار مدیریت جدید به ثبات مدیریتی که لازمه بهره‌وری است، نرسیده است.

 

عدم ثبات مدیریت باعث آشفتگی در اجرای برنامه‌ها می‌شود

علی اصغر قائمی؛ عضو شورای شهر تهران امروز در گفت و گو با خبرآنلاین به همین گزارش اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ من در صحن شورای شهر تهران در خصوص عمر مدیران شهرداری تذکر داده‌ام ، میزان ماندگاری مدیران لایه یک و ارشد شهرداری حدود ۷ الی ۷ و نیم ماه بود البته این تذکر مربوط به سال ۱۴۰۲ بود و بررسی جدید نشان می‌دهد  این میانگین زمانی کاهش هم پیدا کرده است.

او ادامه می‌دهد:‌ ما متوجه سبک شهردار تهران در انتصابات نشدیم اما ثبات مدیریت معقول لازمه اجرای برنامه‌ها در شهرداری است. اگر مدیری عملکردش خوب است و مدیر سالمی است چرا باید تغییر کند و این بی‌ثباتی باعث آشفتگی در اجرای برنامه‌ها می‌شود.

 

خلق پست‌های جدید برای ماندن پای سفره

گزارش قائمی تنها تذکر شورا به دلیل انتصابات نبود. سال گذشته حبیب کاشانی ،عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورا نسبت به پست‌های من در آوردی خلق الساعه در شهرداری گلایه کرد و گفت  بنظرم باید در گینس ثبت شود.

 او گفته بود از کجا این پست‌های سازمانی جدید ایجاد می‌شود؟ ایشان به خانمی که نخواستند کار کنند حکم مشاور با عنوان مشاور در طراحی رویدادها و ارتباطات اجتماعی دادند. اگر می‌خواهیم یک نفر را نگه داریم و توانایی و صلاحیت دارد حرف دیگری است اما بپرسید آیا در صد سال گذشته چنین پستی وجود داشته؟ آیا قرار شده سفره‌ای بیندازیم و همه دور این سفره بنشینیم و از آن استفاده کنیم؟ شخصی با یک تفکر ۴ سال در این پست کار کرده و حالا تفکر جدید نمی‌خواهد از این تفکر استفاده کند. این چه بدهکاری است که باید یک پست خلق الساعه ثبت کنیم که فقط سر یک سفره بنشینیم و کسی ناراحت نشود.

او یک بار هم به حضور همزمان محسن هرمزی در سه پست تذکر داده بود.

کاشانی خطاب به شهردار تهران که آن زمان در پکن بود گفت که خواهش می‌کنم آقای شهردار در پکن صدای مرا بشنود و از نیروهای دیگر استفاده کند.

هرچند که وضعیت سه پست ماندن معاون شهردار عمر کوتاهی داشت اما در این دوره شهردار تهران چندین بار برای حضور مدیران دو پسته یا انتصاب‌هایی که برخلاف اساسنامه‌های سازمان‌های شهرداری بود تذکر گرفت.

 

مدیری که به مراسم قدردانی از زحماتش نیامد 

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران چندان علاقه‌ای ندارد شورا وارد حاشیه‌های انتصابات شود او درخصوص انتصابات شهرداری تهران می‌گوید: شورا اساسا نباید دخالتی در انتصابات شهرداری داشته باشد و ما نیز به همین شکل عمل خواهیم کرد. شما هم (خبرنگاران) ما را وارد این موضوعات نکنید. البته  ما به شهردار تهران مشورت و مشاوره می‌دهیم و این کار نیز توسط تمام اعضا انجام می‌شود و هر جا که صلاح باشد این مشاوره‌ها ارائه می‌شود.

یکی دیگر از اعضای منتقد نحوه تغییرات مدیران در شهرداری ، جعفر تشکری هاشمی است . او در تذکری که در صحن شورا گفته است: این طبیعی است که یک مدیر ارشد تلاش کند تا با انتصاب مدیران مورد نظر به اهداف پیش‌بینی شده خود برسد و در این راستا، از افرادی استفاده کند که هدف‌های سازمانی و مأموریت‌های محوله را به نحو شایسته‌ای انجام داده و تحقق می‌بخشند اما شاهدیم این اتفاق در شهرداری تهران تبدیل به قاعده‌ای شده که مدیران در رفت و آمد باشند و سال به سال تغییر کنند. عمر مدیریت اگر کمتر از یک سال باشد، مدیر نه آن‌قدر فرصت برای کار کردن دارد که بتواند اقدامات اثرگذاری باقی بگذارد و نه آن‌قدر کار برای مردم، ناچیز و کم‌ارزش است که در انتصابات از عنصر آزمون و خطا استفاده کنیم.

او مدتی پیش تاکید کرده بود که  قدردان سرمایه‌های انسانی نیستیم از جابجایی مدیران در معاونت حمل و نقل از جمله دکتری افندی‌زاده انتقاد کرد و گفته بود: نحوه عزل و جابه‌جایی به قدری نامناسب بود که این مدیر صبور و متین به گونه‌ای دلخور شد که با وجود دعوت آقای چمران از او برای حضور در مراسم تقدیرش در شورای شهر، دعوت را نپذیرفت.

 

شوخی با متن احکام شهردار

 ناصرامانی ؛ عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش خبرآنلاین که برخی جابه‌جایی مدیران در شهرداری یادآور سرگرمی صندلی بازی است این نوع تغییرات به مدیریت امور در شهرتهران لطمه نمی‌زند می‌گوید: این یکی از انتقاداتی است که از اول این دوره مطرح شد، این دوره یکی از بی‌ثبات‌ترین دوره‌های مدیریت شهری است که به اجرای ماموریت‌های شهرداری لطمه می‌زند.

او با اشاره به عدم ثبات مدیریت در دو حوزه حمل و نقل و خدمات شهری و مشکلاتی که تهران در این دو حوزه دارد می‌گوید:‌ نگهداشت و رفت‌وروب شهر که ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه‌ی مدیریت شهری است به دلیل عدم‌ثبات در مدیریت مرتب دچار تغییر می‌شود. در دوره‌ای، هر سه منطقه را به یک پیمانکار دادند و داد مردم را درآوردند و برخی از اعضا هم مدام  تذکر می‌دادند و کسی هم  گوش نداد. معاون خدمات شهری جدید دوباره برای هر منطقه   یک پیمانکار جدید انتخاب می‌کند. چرا باید آزموده‌ای که خطا بوده را دوباره بیازماییم!؟ یا در حوزه‌ی حمل و نقل به دلیل عدم ثبات مدیریت به اندازه‌ی کافی ما در این دوره آسیب دیدیم. ما متاسفانه در ماه‌های پایانی باز هم شاهد عدم ثبات مدیریت هستیم ولی چه کار می‌توانیم بکنیم؟

او با اشاره به شوخی‌هایی که با انتصابات در شهرداری می‌شود می‌گوید:‌ یک طنز جالب که مطرح شده این بود که  در همه‌ی احکام می‌زنند با توجه به شایستگی و تجارب ارزنده‌ی شما، جنابعالی را مسوول می‌کنیم ... خب اگر این آقا در مسوولیت قبلی‌اش شایسته بود و تجارب ارزنده داشت، این جابجایی‌اش به چه دلیلی دارد اتفاق می‌افتد؟ ما هم واقعا علتش را نمی‌دانیم و به همین دلیل معترض هستیم و می‌گوییم اینها آسیب است هم برای شهر و هم شهروندان.

 

الگوی بی‌قراری در انتصابات

مهدی اقراریان ؛رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران هم در گفت و گویی با تأکید براین که انتصابات جزء حقوق شهردار تهران است و شورا مصداقی به این موضوع ورود نمی‌کند گفت: شورا حق ورود به انتصابات را ندارد اما وقتی این موضوع دغدغه می‌شود که این جا به جایی‌های بسیار به ویژه در برخی از مناطق و معاونت‌ها به حوزه مدیریتی آسیب‌زده است.

او ادامه می‌دهد: وقتی منتقدان آقای زاکانی موضوع طرح سؤال و یا عزل او را مطرح می‌کنند مدافعان آقای زاکانی بر آسیب‌های عدم ثبات مدیریتی تأکید دارند این درحالی است که شاهد سبک مدیریتی هستیم که من این الگو و مدل را بی‌قرار در انتصابات می‌دانم.

اقراریان اضافه می‌کند: منطقه ۲۲ چند شهردار در این سه سال داشته است اگر عزیزی در پستی موفق است چرا ادامه پیدا نمی‌کند اگر موفق نیست چرا جا به جا می‌شود. آیا بدهی به افراد وجود دارد و کسانی باید حتماً دارای پست باشند.

او ادامه می‌دهد: با تغییر و تحول دولت برای افراد که احتمالاً بی‌کار شده‌اند باید برایشان جایابی شود و چه جایی بهتر از شهرداری که این رویه غلطی است.

علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران اما تأکید دارد این تغییرات از جنس جا به جایی است. او به خبرآنلاین می‌گوید: ‌به عنوان اعضای شورا ممکن است پسینی نکته‌ای از جایگاه نظارتی خودمان در مورد جابجایی‌ها داشته باشیم و به شهردار منتقل کنیم ولی تأکید داریم که انتصابات و جابجایی‌ها حق شهردار تهران است وشورا دخالتی در آن نمی‌کند و قانوناً و عرفاً هم نباید دخالت کند.

او درخصوص انتصاب دوباره یکی از معاونان شهردار به پست قبلی‌اش و این که اگر این فرد در این سمت کارآمد بودند چرا جا به جا شدند و اگر توانایی لازم را نداشتند چرا دوباره به این سمت منصوب شدند هم می‌گوید: ‌اگر نظر شخصی بنده را بخواهید این انتصاب از جنس جا به جایی بوده است. آقای شعبانی پیش از این هم در معاونت عمرانی بوده و دوران موفقی داشته است و زمانی که به معاونت امور مناطق رفتند ارتقا محسوب می‌شد زیرا این معاونت از معاونت‌های ارشد است و همان امور عمرانی هم در مناطق پیگیری می‌شود یعنی ماموریت‌های آن هم از یک جنس است و به طور مثال از معاونت عمرانی به معاونت حوزه مالی منتقل نشدند و یا معاون عمرانی هم به شهرداری منطقه یک رفتند که یکی از مناطق مهم تهران است و به جهت گردش مالی و بحث‌های توسعه شرایط خاصی دارد اما در مجموع درباره این نوع جابه‌جایی‌ها شهردار تهران خود باید پاسخگو باشند.

 

عمر مدیریت‌ها در این دوره طولانی‌تر است

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهردار تهران اما  روند تغییرات در شهرداری را طبیعی و منطقی می‌داند و در نشست خبری امروز خود درخصوص تغییرات مدیریتی در شهرداری گفته است:‌ با بررسی‌های انجام شده، متوسط تغییرات مدیریت شهری در مقایسه با ادوار قبلی عدد کمتری است. همچنین برخی از این تغییرات قهری و ناگزیر است برای نمونه شهردار سابق منطقه ۲۲ به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور رفت و باید جای خالی ایشان پر می‌شد. یک مدیریت پویا و دقیق برای حل مسائل شهر و سرعت دادن به روند تحولی، این مسیر را باید با قدرت ادامه دهد. بنابراین با نظر شهردار و بر اساس بررسی نهایی کمیته ارزیابی، این تغییرات انجام می شود و این تغییر به معنای پویایی و سرعت در تصمیم‌گیری است. برای یک مجموعه گسترده مانند شهرداری که در حوزه‌های متنوعی خدمات می‌دهد، این موضوع امری طبیعی و منطقی است.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه شما
منتخب سردبیر